یکی دیگر از مساجد معروف ترکیه مسجد سلیمانیه استانبول است که گنجینه ای گران بها از تاریخ معماری، مذهب و سیاست است. این بنا نمایان گر سبکی تلفیقی از معماری باشکوه اسلامی وسبک های بیزانسی است،
این موضوع لاجرم ناشی از در هم آمیختگی فرهنگی خاصی است که با تاریخ و جغرافیایی این منطقه عجین شده است. این بار آسمان پر ستاره پرشیا قصد دارد، مسجد سلیمانیه استانبول،نمونه بی نظیر دیگری از ابنیه تاریخی ترکیه را به شما علاقمندان به سفر و گردشگری معرفی نماید، با ما همراه باشید.
استانبول شهری است با مساجد تاریخی بسیار که در زمان پادشان و سلاطین مختلف به خصوص امرای عثمانی ساخته شده اند تا نماد و گواهی باشند بر تفوق سیاسی و جلوه گری باشند از هنر و معماری اسلامی.
پیشینه تاریخی مسجد سلیمانیه استانبول
مسجد سلیمانیه استانبول یکی از مساجد قدیمی و تاریخ کشور ترکیه است که در استانبول،پایتخت قدیمی امپراتوری عثمانی واقع شده است.
اگر پیشینه این بنای با ارزش را در هزار توی تاریخی ترکیه دنبال کنیم به سال هایی در حدود قرن 16 میلادی باز خواهیم گشت.
در زمانی که سلطان سلیمان اول زمام امور را در حکومت قدرتمند عثمانی در دست داشت،دستوری صادر کرد که سبب ساخت و به وجود آمدن مسجد سلیمانیه استانبول شد.
وی به یکی از معماران بزرگ عثمانی به نام “معمار سنان” دستور داد تا بنای این مسجد را بر پا نماید. زمان ساخت این ساختمان بین سال های 1550 میلادی تا 1557 میلادی می باشد.
این سازه با تلاش بیش از 3500 صنعت گر در طول هفت سال برپا شد. اگر بخواهیم معماری این بنا را بررسی کنیم قطعا باید با پیشینه معمار آن نیز آشنا شویم.
معمار سنان در جوانی وارد ارتش ینی چری عثمانی شده و با گسترش تخصص خود در ساخت پل ها و بنا های نظامی به شهرت می رسد. این معمار بزرگ در سن 50 سالگی کار خود را با ساخت بناهای مذهبی تحت عنوان سر معمار سلطنتی توسعه داد.
در کارنامه درخشان این استاد نقطه قوتی وجود دارد و آن هم خدمت تحت عنوان معمار سلطنتی برای چند سلطان عثمانی است. کارها و آثار معمار سنان نمونه های موفق آن چیزی است که به سبک عثمانی شهره است.
این سبک با توجه به نام مستقل آن، بسیار از معماری بیزانسی متاثر شده است. وی مسجد شاهزاده استانبول را نیز پیش تر به دستور سلطان سلیمان اول ساخته بود.مسجد سلیمانیه استانبول مزین به چهار مناره و گلدسته است که دو تعبیر در خصوص آن در تاریخ وجود دارد.
اولین آن ها به این شرح است که چنین سازه ای با 4 مناره و گلدسته نشانگر مساجدی است که به دستور شاهان ساخته شده اند. دومین روایت مربوط به جایگاه خود سلیمان اول است.
این چهار مناره را به نوعی بیانگر این موضوع می دانند که وی تلاش داشته خود را به عنوان چهارمین سلطان عثمانی بعد از فتح شهر قسطنطنیه مطرح نماید. البته نماد 10 بالکن مناره ها را نیز بیانگر جایگاه سلیمان اول به عنوان دهمین سلطان عثمانی دانسته اند.
بنای مسجد سلیمانیه به روال معمول آن دوران فقط به قصد محلی برای عبادت ساخته نشده بود. در کنار این مسجد قسمت هایی همچون
کتابخانه، چهار مدرسه قرآن، بیمارستان، آشپزخانه عمومی برای طبخ غذای افراد فقیر و نیازمند و همچنین حمام نیز وجود داشته است.
وجود گورستان و مقبره هایی تاریخی در کنار مسجد نیز نکاتی حائز اهمیت هستند.دقیقا در قسمت باغ پشتی مسجد دو آرامگاه ساخته شده است که قبور مربوط به سلیمان اول و همسرش خرم سلطان (روکسلانا) است.
همچنین مقبره های دیگر نیز در اطراف این بنا موجود است که طبق تحقیقات تاریخی مربوط به مهری ماه دختر سلیمان اول، مادرش صالحه دل آشوب و خواهرش آسیه است.همچنین آرامگاه سلیمان دوم واحمد دوم نیز در همین بخش قرار دارد. آرامگاه معمار سنان نیز در محلی در نزدیکی مسجد قرار دارد.
سلیمانیه یکی از هفت تپه استانبول را تاجگذاری می کند و بر شاخ طلایی تسلط دارد و یک نقطه عطف برای کل شهر فراهم می کند. گرچه این مسجد بزرگترین مساجد عثمانی نیست ، اما مسلما یکی از بزرگترین و زیبا ترین آنها است.
همچنین غیرمعمول بودن این است که بسیاری از ساختمانهای اصلی آن (مجموعه مساجد) حفظ شده اند و با دلسوزی برای استفاده مجدد استفاده شده اند. سلیمانیه به سفارش سلیمان اول ، معروف به “باشکوه” ، چهارمین مسجد سلطنتی بود که در استانبول ساخته شد.
گفته می شود که چهار مناره مسجد با 10 شرف (بالکن) زیبا نشان دهنده این واقعیت است که سلیمان چهارمین سلاطین عثمانلی بود که پس از تأسیس امپراتوری بر سلطان سلطان و دهمین سلطان بود.
این مسجد و ساختمانهای اطراف آن توسط میمار سنان ، مشهورترین و با استعدادترین معمار شاهنشاهی طراحی شده است. ساخت بین سالهای 1550 و 1557 اتفاق افتاد.
در داخل ، ساختمان از نظر اندازه نفس گیر و از سادگی آن خوشایند است. سینان چهار پشتیبان را به دیوارهای ساختمان وارد کرده است – نتیجه آن بسیار شفاف (به عنوان مثال باز و هوا) است و بسیار شبیه Aya Sofya است ، به خصوص که گنبد تقریباً به اندازه گنبدی است که تاج کلیسای بیزانس را تاج گذاری می کند.
محراب (طاقچه ای در یک مناره که جهت مکه را نشان می دهد) با کاشی های ظریف nikznik پوشانده شده است ، و سایر تزئینات داخلی شامل کرکره های پنجره منبت کاری شده با مروارید مروارید ، شیشه های رنگ آمیزی زرق و برق دار ، مقرنس های نقاشی شده (نرده هایی با جزئیات لانه زنبوری) ، یک فرش کف تماشایی به رنگ خرمالو ، آویزهای نقاشی شده و مدالیون هایی با خط های زیبا.
سلیمان تصریح کرد که مجتمع مسجد وی باید دارای کولی با ایمارات (آشپزخانه سوپ) ، مدرس (حوزه علمیه) ، همام ، داروششیفا (بیمارستان) ، تابانه (مسافرخانه دراویش مسافرتی) و غیره باشد.
ورودی اصلی مسجد از استاد Sıddık Sami Onar Caddesi ، که قبلاً با نام Tiryaki Çarşışı (بازار معتادان) شناخته می شد ، قابل دسترسی است. ساختمانهای اینجا زمانی سه مدرس و یک مدرسه ابتدایی را در خود جای داده بود.
آنها اکنون محل کتابخانه سلیمانیه و مجموعه ای از رستوران های معروف کنار خیابان فاسولی (لوبیا) هستند که قبلاً چایخانه هایی بودند که تریاک می فروختند (از این رو نام سابق خیابان است).
darüşşifa در گوشه استاد Sıddık Sami Onar Caddesi و Şifahane Sokak قرار دارد. تورب (مقبره) سینان درست در بیرون از باغ محصور مسجد ، در کنار یک ساختمان مدرس (حوزه) استفاده نشده است.
سلیمانیه همامی که هنوز هم کار می کند در ضلع شرقی مسجد است. در سمت راست (جنوب شرقی) ورودی اصلی مسجد ، گورستانی واقع شده است که محل مقبره های هشت ضلعی سلیمان و همسرش هاکی هورم سلطان (روکسلانا) است.
کاشی کاری های ورودی هر دو عالی هستند و صفحات منبت کاری شده عاج در مقبره سلیمان بسیار دوست داشتنی هستند. خیابان های اطراف این مسجد محلی است که ممکن است گسترده ترین خانه های چوبی عثمانی در شبه جزیره تاریخی باشد ، بسیاری از آنها در حال حاضر به عنوان بخشی از یک پروژه بازآفرینی شهری بازسازی می شوند.
در نگاه اول دو چیز وجود دارد که به ویژه در آثار باستانی عثمانی قابل توجه است: انتخاب مکان و وحدت کامل کل. این سایت در مکانی مرتفع باشد یا نباشد ، همیشه منظره ای از فضاهای باز وسیع دارد و هر چقدر که به نظر برسد ، آسمان را می بیند. ساختار به طور کلی گسترده و تحمیل کننده است. تمام جزئیات بنای یادبود ، هرچند که دارای چندین تزئین باشد ، همزمان به یک اثر کلی کمک می کنند که همیشه ساده و همیشه منحصر به فرد است.
اگر در میان تمام شاهکارهایی که با نبوغ استاد سنان استاد و شاگردان وی سرشار است ، یکی وجود دارد که این شرایط اساسی معماری عثمانی را کاملاً بهتر از دیگران پر می کند ، بدون شک این سلیمانیه است.
واقع در بالای تپه ای تسلط بر منطقه کانتارچیلار بین وزارت ولار و دفتر شیخ الاسلام ، سلیمانیه با شکوه به سوی آسمان می رود و هیچ مانعی برای صعود ندارد.
از سکوی وسیع محوطه آن ، با یک نگاه تنها اروپا و آسیا ، دو دریایی که استانبول را غسل می دهند و جزایر خندان Princes شکار می کنند. بعلاوه هنوز ، در شفافیت بخار افق ، المپ عظیم بیتینیا در برابر آسمانی پاک شکل می گیرد و مانند شاهد همیشه حضور خاطره گهواره قدرت عثمانی باستان ایستاده است.
در مواجهه با چنین تابلویی ، روح تنها می تواند ایده های اصیل را تصور کند. در سال 964 هجیرا (1556 عصر مسیحی) توسط سلطان سلیمان قانون گذار تأسیس شد ، که تاریخ برای او نام های “بزرگ” و “باشکوه” را نیز تعیین کرده است ؛ یک دادگاه داخلی یا میدان مربع قبل از سلیمانیه پیشین است توسط چهار مناره.
طبق این تعداد ، بنیانگذار می خواست نشان دهد که وی چهارمین حاکم عثمانی از زمان فتح قسطنطنیه است. به همین ترتیب ، تعداد کل بالکنهای مناره های آن نشان می دهد که وی دهمین است سلطان از زمان عثمان قاضی ، ریشه شکوهمند خط او.
معمولا در میان ابنیه باقی مانده از دوران عثمانی یک انسجام و هماهنگی خاصی دیده می شود که بیش تر ناشی از نزدیکی تفکرات در سبک معماری و فضای مسلط بر فن معماری بوده است.
مسجد سلیمانیه استانبول در طراحی های خود و همچنین در اجرا به گنبدی به ارتفاع 53 متر و قطری برابر با 27.5 متر مزین شده است. این بنا به نشانه مساجد ساخت پادشاهان دارای چهار گنبد زیبا در کناره ها می باشد.
مناره های اطراف مسجد دارای دو ایوان بوده و دو مناره دیگر در بخش حیاط مسجد مجهز به سه ایوان می باشند. مسجد سلیمانیه استانبول در حقیقت تلاشی بود برای رقابت با عظمت و شکوه مسجد ایاصوفیه، هر چند این بنا نیز مزیت های خاص خود را دارد اما از نظر ابعاد کمی کوچکتر از ایاصوفیه است.
محیط مربعی شکل داخل مسجد ابعادی در حدود 59 متر در 58 متر دارد که وسعتی بهت برانگیز را به فضای داخلی بخشیده است. سنان تلاش کرد تا ستون های گنبد را به دیواره ها منتقل نماید و فضای گسترده تری را نمایش دهد.
این مسجد دارای یک حیاط بزرگ می باشد که در قسمت غربی آن جا نمایی شده است و علاوه بر ورودی جلوی حیاط از دو سمت نیز قابل دسترسی است. در درون این حیاط بزرگ ستون هایی افراشته نصب شده اند که چشم هر بیننده ای را بخود خیره می کنند.
معماران اولیه این سازه ترجیح داده اند ازسنگ های گرانیت و آذرین در ساخت این ستون های خوش نقش بهره ببرند. طبق برخی تحقیقات تاریخی که در جریان بازسازی های مسجد به انجام رسیده مشخص شده سنان در ابتدا برای رنگ اصلی قسمت گنبد از رنگ آبی بهره جسته و بعد آن را به رنگ قرمز تغییر داده است.
در قسمت داخلی مسجد سلیمانیه استانبول یک بالکن نیز تعبیه شده است البته در قسمت خارجی نیز دو بالکن ساخته شده است. برخلاف مسجد سلطان احمد (مسجد آبی) که از تعداد بی شماری کاشی در تزئینات داخلی استفاده کرده بودند در این بنا تعداد کمی کاشی های ایزنیک به کار رفته است.
نکته دیگر در معماری و تزئینات داخلی مسجد سلیمانیه استانبول ساده بودن منبر و محراب آن است. در ساخت این اجزا از مرمر سفید استفاده شده است. همچنین قسمت های ساخته شده از جنس چوب نیز محدود بوده و زیاد به چشم نمیخوردند اما در عوض در تزئینات آن ها از عاج و صدف مروارید بهره گرفته شده است.
دو مناره واقع در دو طرف نما هر کدام دو بالکن دارند و دو دو مناره دیگر که در انتهای دیگر میدان در هر طرف ایوان قرار دارند ، هر کدام دارای سه بالکن هستند. تعداد کل برای چهار مناره ، ده بالکن را تولید می کند که همگی دارای استالاکتیت هستند.
سه درب زیبا که دهانه های آنها از طناب های مسطح تشکیل شده است ، هر کدام توسط یک قوس اویژ عبور می کنند و از طریق جلو و دو طرف دیگر حیاط دسترسی پیدا می کنند.
یک چارچوب متشکل از 24 بازی در اطراف اجرا می شود و توسط تعداد معینی ستون پشتیبانی می شود. نزدیکترین جفت به درب نمای چوبی هستند. از باقی مانده ، دوازده ستون گرانیت صورتی با ده سنگ مرمر سفید جایگزین می شوند. همه از نظم متبلور هستند. سرستونهای آنها از سنگ مرمر سفید است و لبه های استالاکتیتهای آنها به شدت طلاکاری شده است.
گنبدها ، که تعداد آنها بیست و چهار است ، از گالری صومعه tbe عبور می کنند. جامهای آنها با تزئینات و گلها روی زمین نقاشی شده است و بزرگترین آنها كه در میانه راه ایوان ، روبروی ورودی شبستان واقع شده است ، با تزیینات طلاكاری بر روی لبه های تبلور ، با آویزهای تزئینی در استالاكتیت های مرمر سفید تزئین شده است.
درب شبستان طاقچه ای است که با استالاکتیت تزئین شده است ، همچنین از مرمر سفید طلاکاری شده در طراحی با خلوص عالی و جنبه تاریخی بزرگ ساخته شده است. نسبت ها زیاد است.
دو طاقچه کوچکتر دیگر در امتداد هر طرف در نیمی از فاصله ورودی شبستان و دیوار حیاط قرار دارد. پنجره های ایوان دارای چهار ضلعی چهار ضلعی است که با طاقهای اوگی که با کاشیهای لعاب دار تزئین شده اند و دارای یک زمین آبی سلطنتی هستند که حروف زیبای عربی بر روی آنها قرار گرفته است ، در آیات مقدس و سفید خالص از قرآن نقش بسته اند.
یک چشمه بسیار ساده ، به شکل یک متوازی الاضلاع با چهار وجه عمودی و پوشیده از سقف روی ، مرکز میدان را اشغال می کند. تزئینات آن ، متبحر و بخشنده ، از یک کوره فلزی با رنگ سبز زمردی و یک شبکه مشبک از گل رزهای هندسی تشکیل شده است ، که در بالای آن یک دایره از سنگ مرمر سفید با برگهای پهن که قلب آنها کمی آبی رنگ است ، اجرا می شود.
بارگاه کاملاً با سنگهای عظیم سنگ مرمر سفید سنگفرش شده است ، به غیر از معبری که از طریق ایوان به داخل مسجد دسترسی پیدا می کند. در آنجا ، در مقابل درب اصلی ، یک سنگ پرچم یکپارچه گرد از غنی ترین پورفیری به قطر تقریبی دو متر قرار داده شده است.
اگر باید یک افسانه مشهور مرتبط با این سنگ پرچم را باور کنیم ، این یک واقعه غم انگیز است و در هنگام ساخت حیاط سلیمانیه نقشی خونین داشته است.
سلطان سلیمان خودش نمونه ای از گرانبهاترین پورفیری را که باید با آن غنی شود ، انتخاب کرده و نشان داده است ، محل قبل از محراب در داخل مسجد که نشان دهنده جهت مکه به سوی آن است که م faithfulمنان سجده های خود را انجام می دهند.
او مشخصات کاربری و اندازه کار را به کارگری ماهر که مقصد سنگ را می دانست ، بیان کرد. این صنعتگر ، که مسیحی بود ، تصور می کرد با حکاکی روی صخره پرچم یک کار خداپسندانه انجام می دهد ، شاید امیدوار باشد که فقط با دیدن این نشان ، همه مسلمانان خود به خود تغییر دین دهند.
او بدون تردید تأمل نکرده است ، یا شاید از آن آگاه نبوده است که دین اسلام مکانهایی را که برای پرستش هر تصویری اختصاص داده شده است ، کاملاً پیش بینی کرده است. سنگ پرچم سنگ Porphyry به دلیل این واقعیت که حتی صلیبی بر روی آن تراشیده شده بود ، با تزئینات مسجد نامناسب شد.
سلطان سلیمان که از دیدن تمام مراقبت های خود که بی فایده است خشمگین بود ، به گفته آنها ، عصبانیت خشن برانگیخته شد. او این کارگر را به مرگ محکوم کرد ، و دستور داد که آن را آنجا و آنجا ، جلوی چشمانش انجام دهند.
آنها بدین ترتیب تختی را به حیاط آوردند ، كه حاكم بر آن نشست تا ریاست اعدام را بر عهده گیرد. مجسمه ساز در حضور او سرش را قطع کردند و برای حفظ حافظه همزمان این نافرمانی و مجازات وحشتناک آن ، آنها عمیقاً در بلوک مرمر جایی که صندلی سلطان نشسته بود و سر قربانی افتاده بود تراشیدند.
دو علامت که به طور مبهم رئوس مطالب یک تخت و یک سر را نشان می دهد. امروز هم باید آنها را دید. در مورد سنگ مروارید ، سنگ پرچم ، تا کاملا هدر نرود ، آنها آن را برگرداندند تا صلیب در پایین باشد و سپس آن را در مقابل ورودی اصلی شبستان نصب کردند و نتیجه آن که برای خودشان ناشناخته است همه کسانی که از بالای آن عبور می کنند ، روی صلیب قدم می گذارند.
بنابراین عملکردی کاملاً مغایر با اهداف تبلیغی مجسمه ساز اعدام شده را برآورده می کند. هیچ چیز مانع ما نمی شود که به این افسانه ، که تمام صفات مشخصه حقیقت را دارد ، ایمان داشته باشیم ، زیرا شناخته شده است که نرمش از فضایل مورد علاقه سلطان سلیمان قانونگذار نبود.
علاوه بر این ، در آن زمان تحمل و رحمت در غرب بهتر از شرق نبود. فرانسیس اول ، مرمتگر هنر و حامی ادبیات ، همچنین فیلسوف و دانشمند اتین دولت را به صورت علنی زنده سوزاند. چارلز پنجم رسماً در “اعمال ایمانی” تفتیش عقاید اسپانیا شرکت داشت.
آیین اسلامی حداقل هیچ گاه نهادی مشابه دفتر مقدس نداشته است. به همین ترتیب ، پس از عبور از سنگ ماسوره افسانه ای پورفیری ، وارد شبستان می شویم ، جایی که قبل از هر چیز تحسین ما از گنبد بلند و عظیم گنبد ، که در شستشوی رنگ های روشن آبی ، سفید ، و طلا این سه رنگ اساس کل هماهنگی تزئینی ساختمان را تشکیل می دهد: نقاشی ها ، مجسمه ها ، مرمرهای گرانبها ، کاشی و غیره ، چه از داخل و چه از بیرون. در همه جا ، سفید و آبی به ویژه بر سفید غالب هستند.
چند ستون گرانیت صورتی و پورفیری ، چند خط به رنگ خون ، نور را تازه می کند بدون اینکه این هماهنگی را قطع کند. تذهیب های استالاکتیت در همه جا با شکوه استفاده می شود که آرامش را بر هم نمی زند. طاق عظیم توسط چهار پایه بلند قائم پشتیبانی می شود.
در اطراف اضلاع ستونهایی وجود دارد که گالریهای جانبی و اولین فرود را پشتیبانی می کند ، که شامل لوگ برای خانمها است و در یک مربع در اطراف شبستان گسترش می یابد. سه گالری دایره ای چرخش مرکزی را چرخانده اند.
در طول شبهای ماه رمضان و سایر روزهای مقدس ، نورهای پرشکوه نرده هایی را که آنها را احاطه می کند ، در بر می گیرد و تمام جزئیات ظریف ستاره ها ، گلها ، شاخ و برگها و طومارها را شعله ور می کند.
اولین پله از این گالری ها با دو راه پله به دست می آیند که به راحتی در نزدیکی ورودی قرار دارند. به دو تالار فوقانی که بالاترین سطح آنها در همان سطح جام بزرگ مرکزی است ، توسط نردبان های چوبی که روی سقف خارج از گنبد قرار گرفته اند ، می رسید.
در این آخرین گالری ، یک اثر صوتی جالب توجه وجود دارد: صداهایی که در هر جای داخل کشور ساخته می شوند در اینجا متمرکز شده اند و حتی کلمات نرم و ملایم گفته شده در شبستان یا راهروها به طور واضح در اینجا شنیده می شوند.
کنجکاوی دیگری که قابل تأمل است و می تواند نمونه ای از آن برای معماران باشد ، مورد زیر است: تونل هایی که در زمین حفر شده و با سنگ تراشی محکم روبرو هستند ، از داخل مسجد به مخازن خارجی می روند که برای توزیع آب به تمام وابستگی های سلیمانیه.
معمار مشهور این مسجد ، استاد سنان ، این منبع را با هم ترکیب کرده و از آن استفاده کرده تا دمای ملایم و یکنواختی را در داخل شبستان حفظ کند. با استفاده از درهای تله چوبی که در قسمت مرکزی کف شبستان قرار دارند ، هوای موجود در این تونل های زیرزمینی به داخل مسجد منتقل می شود ، جایی که در نتیجه ، دما در زمستان همیشه گرم و در هوا سرد است.
تابستان تمام کتیبه هایی که سلیمانیه را تزئین می کنند توسط حسن چلبی خوشنویس مشهور که در کنار استادش توسط Sweet Taters در اروپا دفن شده است ، اجرا شده است. از میان تزئینات برجسته خوشنویسی باید به ویژه گل سرخ های بزرگ کاشی های لعاب دار را که با حروف سفید روی زمین آبی سلطنتی تزیین شده و با مرزهای شاخ و برگ اجرا شده با رنگ آبی فیروزه ای تزئین شده و دو طرف محراب را تزئین کرده اند ، اشاره کرد.
محراب مانند منبری که در سمت چپ آن قرار گرفته است ، از سنگ مرمر سفید ساخته شده و در استالاکتیت هایی که با طلا طلاکاری شده اند ، مروارید است. صفحات مرمر که منبر را تشکیل می دهند تنها چهار عدد است. دروازه و پایه از دالهای منفرد تشکیل شده است و اندازه آن هشت متر است ، طول یکی دیگر و ارتفاع آن. اینها همچنین اندازه گیری های طاقچه ای است که محراب در آن تنظیم شده است.
لوژ امپریالیستی ، واقع در سمت راست ، نیز از رنگ سفید است. این ستونهای پورفیری با سرستونهایی به ترتیب متبلور که از مرمر سفید تذهیب کاری شده پشتیبانی می شود. دو چشمه با تزئین غنی وجود دارد که برای وضو در نظر گرفته شده است. درب این لوژ مانند تمام کارهای چوبی ساختمان در گل رزهای هندسی تراشیده شده غوطه ور است.
یک کورسو (منبر) که ستون را نزدیکتر به لوژ شاهنشاهی قرار داده است نیز قابل ذکر است که اجرای قابل توجهی از این نوع آخر است ، که در آن گردو با کار برش ریز تراش خورده و با جسارت و ظرافت تراشیده شده است.
در انتهای دیگر شبستان ، روی ستون طرف مقابل ، بالکن موذن تنظیم شده است. ساده تر ، اما تقریباً به زیبایی لوژ شاهنشاهی ، از نظم تبلور نیز برخوردار است.
پشت بالکن موذن در امتداد اضلاع پایین ، کتابخانه ای واقع شده است که با یک صفحه براق عالی از برنج که با تزئینات روکوکو کار می کند ، از شبستان جدا شده است. در زمان سلطان محمود اول توسط وزیر بزرگ وی مصطفی پاشا تعمیر شد. اخیراً ، این صفحه توسط احمد وفیک افندی بازسازی شد.
با خارج شدن از شبستان ، یکی از جلوی گالری های خارجی با نظم های روی هم عبور می کند: پایین تر به ترتیب متبلور است و دارای پاساژهای ogival است که در آن قوس های گسترده و بلند با کم و باریک متناوب می شوند ، ترتیب فوقانی مسطح با یک ردیف از بازی های منظم است که باریک و بلند هستند.
در کنار مسجد که به طرف مکه به نظر می رسد ، گورستان هایی وجود دارد که با بوته های گل رز در مرکز آنها چندین مقبره باشکوه ساخته شده است که از جمله خیرین مسجد است.
در میان این مردگان برجسته ، معمار سلیمانیه ظاهر نمی شود. در عوض ، استاد سنان برای خود مقبره ای متواضع و دلپذیر ساخت که در فاصله کمی از آنجا ، در تقاطع دو خیابان ، بین محوطه خارج از مسجد و دفتر شیخ الاسلام واقع شده بود ، که در زمان او مقر دبیران بود.
شناخته شده است که این هنرمند بزرگ عضو آن شبه نظامی وحشتناک بود که پس از بالا بردن قدرت نظامی ترکیه به درخشانترین اپوگی خود ، سپس تبدیل شد و به دلیل تجاوزهای مداوم و استبداد خونین که بر روی عزیز اعمال می کرد ، خود حاکم است و لغو آن برای پیشرفت امپراتوری ضروری شد.
در طول کل زندگی طولانی و با شکوه خود ، استاد سنان هرگز به دلیل سپاهیان خاندان حریم خصوصی of جنیسار ، از دریافت حقوق و حقوق بازنشستگی متوقف نشد.
سرکوب خشونت آمیز این بدن آشفته و بی انضباط ، به دستور سلطان محمود دوم ، تا مقبره ادامه یافت و هیچ اثری باقی نماند و هیچ نمادی را که ممکن است یادآوری خاطرات ناخوشایند آن را یادآوری کند: حتی عمامه های سنگی که محل دفن این شبه نظامیان منع شده ابدی را متمایز می کند شکسته شدند .
در یک استثناorable شریف ، مقبره استاد سنان مورد احترام قرار گرفت و بنابراین ، به لطف تمتع بسیار خاص حاکم ، ممکن است هنوز دیده شود که بالای تخته سنگ مرمر سفید ، معماری بزرگ عثمانی ، عمامه معمولی سپاه حسیکی ایستاده است.
وابستگی های اصلی سلیمانیه عبارتند از: یک دانشکده ویژه برای مطالعه سنت های شفاهی پیامبر (ص). چهار مدرسه عالی (مدرس) ؛ دانشکده مقدماتی علوم دانشکده پزشکی؛ یک دبستان آشپزخانه و اتاق خواب دانشجویان یک حمام عمومی عالی و یک پناهندگی بسیار معروف برای دیوانگان. مورخ Peçevi (ج 1 ، ص 424) می گوید ، طبق آنچه در حساب مدیر ساخت و ساز آمده است.
هزینه برای این ساختمان بالغ بر 896.883 فلورین بوده است ، که در آن زمان 53 ، 782،900 آسپر ارزش داشته است ، که از این تعداد بود معادل یک گوروش. گوروش در زمان سلطان سلیمان توسط آقای بلین تخمین زده می شود ، با ارز Mecidiye ارزش آنقدر پیاستر و 27 پارا داشته باشد.
منطقه اصلی مسجد سلیمانیه استانبول در قسمت اروپایی این شهر واقع شده است.یکی از بخش های مهم این ناحیه قسمت شاخ طلایی است که بسیاری از آثار ارزشمند ترکیه در آن مستقر هستند.
مسجد سلیمانیه نیز در همین قسمت ساخته شده است.به صورت دقیق تر در منطقه فاتح شهر استانبول در قسمت اروپایی آن خیابانی به نام
پروفسور دکتر سیداک سامی انار واقع شده است که با ورود به آن به راحتی می توانید مسجد سلیمانیه را بیابید.
در خصوص نقل و انتقال و آمد و شد به محل مسجد نیز،سیستم حمل و نقل عمومی تمامی نقاط شهر از جمله این منطقه را به صورت کامل تحت پوشش دارد و بسته به سلیقه و هزینه ها می توانید از تاکسی، مترو یا اتوبوس استفاده نمایید.
به جهت اینکه مسجد سلیمانیه استانبول نه تنها یک سازه مذهبی و معماری با بهره گیری از هنر زیبای اسلامی است،بلکه وجود مقبرها و آرامگاه های تاریخی حاکمان و خاندان سلطنتی امپراتوری عثمانی در این مکان فضای تاریخی خاصی را بر آن حاکم کرده است،می تواند مقصد مناسبی برای گردشگران باشد.
ساعت بازدید از
مسجد سلیمانیه همچنان به عنوان مسجد مورد استفاده قرار می گیرد ، بنابراین مسجد در زمان های نماز به روی بازدیدهای توریستی بسته است.
به طور کلی بازدیدهای گردشگری از مسجد سلیمانیه در ساعت 08:30 صبح تا نماز شب باز است. قبل و بعد از اوقات نماز ، نیم ساعت به نماز اضافه می شود و در مجموع 90 دقیقه برای عبادت باز می شود. وقفه برای نماز جمعه ها به 120 دقیقه افزایش می یابد.
مسجد سلیمانیه هنوز هم به عنوان مسجد استفاده می شود ، ساعت افتتاح آن 05:30 صبح است و برای هر کسی که می خواهد عبادت کند آزاد است. مسجد برای هر کسی که می خواهد عبادت کند ، صرف نظر از زبان ، دین و ملیت ، آزاد است.
نکته ای که باید دنبال شود اجتناب از کارهایی است که موجب ناراحتی کسانی می شود که عبادت می کنند. مثلاً عکس گرفتن. می توانید برنامه زمانبندی فعلی نماز را در سایت دنبال کنید.
مسجد سلیمانیه یکی از باشکوه ترین مساجد ترکیه است. این مکان در مجتمع اجتماعی و همچنین یکی از بزرگترین مساجد است. اطلاعات مربوط به این مجموعه با شکوه را می توانید در این بخش از وب سایت پیدا کنید. برای جزئیات روی پیوندها کلیک کنید.
قطعا بازدید از این مسجد زیبا در تورهای استانبول آسمان پر ستاره پرشیا انجام خواهد شد.ارسال 70%کل هزینه تور استانبول زمان رزرواسیون ضروری و در غیر اینصورت رزرو ارسالی تأیید نمی باشد.
پشتیبانی 24 ساعته
دیدگاهتان را بنویسید