پشتیبانی 24 ساعته
برای سفر با تور اهواز باید با تاریخچه تورهای اهواز آشنا باشید. برخی از مورخین قدیم، تاریخ بنای اهواز را مربوط به ابتدای دوره ساسانیان و از اقدامات « اردشیر بابکان» بنیانگذار این سلسله دانسته و برخی نیز آن را از شهرهای دوره ایلامی دانستهاند که توسط اردشیر فقط بازسازی شده است. عدهای از مورخین متاخر عنوان نمودهاند نام اهواز در دوران باستان (اوکسین) بوده است، در صورتی که بنابر نظر برخی مورخان اوکسی (Uxi) و اوکسیان (Uxian) یونانی شده کلمه (اووج) و (خوز) بوده و اوکسی ها یا همان خوزی ها ساکنین سرزمین خوزستان بوده اند و این شهر در دوره ایلامیان (تاریانا) (Tareiana) خوانده می شد. در طول تاریخ شهر اهواز دارای نام های متعددی بوده به طوری که (اگی نیز) یونانی شده نام این شهر است. شهررام، یارام شهر هرمزاردشیر، هوزمسیر، هرمشیر، هومشیر، هوجستان واجار، اخواز، سوق الاهواز، خزعلیه، ناصریه و… از جمله نام هایی است که برآن نهاده شده است.
حمزه اصفهانی درباره اهواز می نویسد «هرمز اردشیر نام دو شهر است، چون اردشیر آن ها را بنا نهاد هر یکی را به نام مرکب از نام خود و نام خدای بنامید. آن گاه بزرگان و اشراف را در یکی جای داد و کسبه و بازاریان را در دیگری. لذا شهر بازاریان به هوجستان و اجار معروف شد و عرب معرب نموده، سوق الاهواز خواندند و نام شهر دیگر را هم به عربی هرمشیر گفتند و هنگام فتح خوزستان توسط اعراب شهر بزرگان خراب شد و جای بازاریان بماند». یاقوت حموی نیز می گوید، اهواز جمع (هوز) است و آن در اصل (حوز) بوده است. بر اساس اطلاعات و آثار به جای مانده شهر اهواز در قرون نخستین اسلامی از بزرگ ترین و آبادترین شهرهای خوزستان بوده و چنان که از نوشتههای همدانی مورخ قرن سوم هجری قمری به دست می آید، در حدود پنجاه هزار خانواده در این شهر سکونت داشته اند. با شرکت در تورهای اهواز آژانس آسمان پرستاره پرشیا با تاریخچه این شهر زیبا بیشتر آشنا میشوید.
شهر اهواز به وسیله نهری به نام (شاهجرد) که در بالای سد اهواز از کارون جدا می شد، به دو محله تقسیم می گردد و پلی به نام (پل هنوان) بر روی آن احداث شده بود که دو بخش را به هم وصل می کرد. محله غربی که بین رودخانه و نهر مذکور واقع شده بود، (جزیره) نام داشت و محله دوم به نام (مدینه) در شرق نهر قرار داشت. بخش مدینه بزرگ تر از بخش جزیره و دارای بازارهای بزرگ بود و مسجد جامع شهر نیز در این قسمت واقع شده بود. علیرغم رونق و شکوه چندین قرنه این شهر، به دلیل درگیری های فراوانی که از قرن سوم تا پنجم هجری قمری در خوزستان رخ داد و به دلیل آنکه کانون بسیاری از وقایع مانند حملات زنگیان، صفاریان، دیلمیان و… بود و این درگیری ها نا امنی و چپاول های مکرر شهر را به دنبال داشت، برای مدتی حدود هشتصد سال از مرکزیت استان افتاد و این رونق و مرکزیت به شهر شوشتر انتقال یافت. البته شکسته شدن سد اهواز، زلزله های متعدد و بیماری هایی مانند وبا و طاعون نیز که چندین بار موجب مهاجرت مردم از اهواز شد در این ویرانی وبی رونقی موثر بوده است. بنابر برخی روایات تاریخی علی رغم اینکه تا قرن پنجم هجری قمری، هفتاد و هفت شهر در خوزستان زیر نظر اهواز به عنوان مرکز این ایالت قرار داشت، اما به مرور از این زمان به بعد شهر تبدیل به روستایی کوچک می شود و این وضعیت تا سال 1303 هجری شمسی ادامه پیدا کرد. تورهای اهواز معرف تاریخچه اهواز به شما می باشند.
در زمان خلافت عمر اکثر مردم به جز اقلیت های صابئی و مسیحی مسلمان شدند. در روزگاری که خلفای اموی و عباسی قدرت و چیرگی داشتند اهواز منبع مالیات های نقدی و جنسی بود و هرگاه دستگاه خلافت دست خوش آشفتگی می شد، این شهر میدان کارزار رقیبان و مخالفان و عرصه قتل عام و غارت و انواع ستمگری می گردید. به عنوان مثال در زمان خلافت (مهتدی عباسی) بردگان سیاه آفریقایی که از بازار برده فروشی زنگار خریداری می شدند و به همین نام هم شهرت داشتند قیام نمودند و در جنگ و گریز پانزده ساله خود، برخی از نواحی خلافت عباسی را تحت تصرف در آوردند. و در رمضان سال 256 هجری قمری وارد اهواز شدند. ابن اثیر در این باره می نویسد: « زنگیان چون به اهواز رسیدند همه مردمان و سپاهیان از هراس ایشان می گریختند و جز اندکی نماندند. پس به شهر درآمدند و آن را در هم کوبیدند». از دیگر رویدادهای مهم تاریخی این دوران فتح اهواز توسط یعقوب لیث صفاری سر سلاله صفاریان و باز پس گیری شهر قارت شده از زنگیان است. علاقمندان به تاریخچه شهر اهواز می توانند برای آشنایی بیشتر از تورهای اهواز استفاده نمایند.
مردآویج پسر زیار و طلایه دار سلسله آل زیار (433-316 ه ق) پس از تسخیر مناطق طبرستان، همدان، قم، کاشان و اصفهان، لشکریان خلیفه را در اهواز شکست داد و قلمرو خود را هم مرز با قلمرو خلیفه نمود. در زمان آل بویه، به دلیل تمایل و توجه ایشان به مسایل فرهنگی، مذهبی و آبادانی سرزمین های تحت سیطره ایشان، اهواز مورد توجه قرار گرفت و پل قدیمی (هندوان) که بر رودخانه کارون قرار داشت و تنها مسجد شهر که مشرف بر رود بود به زیبایی بازسازی شد. در این دوره اهواز از نظر اقتصادی و تجاری چنان توسعه یافت که همراه با خراج سالانه آن که مبلغ بیست و پنج هزار درهم بود، هزار رطل شکر نیز که از نظر مرغوبیت ضرب المثل زمان خود بود برای سلطان فرستاده می شد.
مغولها در سال 616 هجری قمری به ایران حمله کردند و چهل سال بعد در سال 656 هجری قمری خوزستان توسط جانشینان چنگیز فتح شد اما به علت بی رونقی و ویرانی اهواز از قرن پنجم هجری، شهر در معادلات سیاسی، اجتماعی این دوره نقش موثری نداشته است و این روند تا حدود هشت قرن بعد ادامه یافت. اگر علاقمند به افزایش اطلاعات خود در خصوص این دوره های تاریخی میباشید، با شرکت در تورهای اهواز اطلاعات شما افزایش خواهد یافت.
در ابتدای کار قاجاریه، خوزستان به چند بخش تقسیم شده بود. شهر های شوشتر، بهبهان، دزفول و … و قبایل عرب هر کدام با حاکمی مستقل و به دور از پذیرش حکومت آقا محمدخان قاجار به سر می بردند. اما پس از مرگ آقا محمدخان و روی کار آمدن فتحعلی شاه، خوزستان به دو بخش تقسیم شد، بخش شمال و غرب شامل شوشتر، دزفول و هویزه جزو کرمانشاهان شد و بخش جنوب و شرق شامل رامهرمز، فلاحیه (شادگان) و هندیجان جزو فارس گردید. پس از وقوع جنگ جهانی اول (1293 هجری شمسی) و علی رغم اعلام بی طرفی دولت ایران، ارتش متفقین (انگلیس و روسیه) از شمال و جنوب کشور را اشغال کرده و کشتی های انگلیسی در کارون لنگر انداختند. و در سال 1293 هجری شمسی شهرهای آبادان، خرمشهر و اهواز را اشغال کردند.
با اشغال اهواز انگلیسی ها در منطقه امانیه فعلی اردوگاه نظامی برپا ساختند و در دی ماه 1293 هجری شمسی دو گردان ارتش عثمانی برای کمک به عشایر خوزستان در پانزده کیلومتری غرب اهواز (میدان جهاد، غدیر یا تپه المنیور، بین اهواز و حمیدیه) مستقر و اردوگاه خود را برپا ساختند و در اسفند همان سال ارتش انگلیس با همراهی طرفداران شیخ خزعل به سوی منطقه غدیر حرکت نموده و جنگ آغاز شد. سرانجام نیروهای ترک عثمانی به خاطر رسیدن دستور عقب نشینی از طرف فرماندهی کل عثمانی و نیاز به آنها در جبهه دیگر، در فروردین 1294 هجری شمسی اهواز را ترک کردند و عشایر عرب نیز به خاطر نداشتن امکانات جنگی و تسحیلات نظامی مدرن و عدم رهبری واحد، دست از ادامه مبارزه برداشته و به خانه های خود بازگشتند. سپس سران عشایر مورد تعقیب و انتقام سخت ارتش روس و شیخ خزعل قرار گرفتند. علاقمندان می توانند برای آشنایی بیشتر با این دوره های تاریخی در تورهای اهواز شرکت نمایند.
در آغاز حکومت ناصرالدین شاه قاجار وضعیت عمومی اهواز رضایت بخش نبود تا اینکه با آزاد شدن کشتی رانی در کارون برای کشورهای خارجی در سال 1306 هجری قمری (1266 هجری شمسی) نخستین سنگ بنای اهواز نوین گذاشته شد. البته از همان ابتدا به دلیل نفوذ انگلستان درخلیج فارس و انحصار بازار تجاری این حوزه در واقع تنها بهره بردار این امتیاز بود. علارغم عمق و عرض مناسب کارون برای کشتی رانی به دلیل وجود صخره های طبیعی موجود در رودخانه و آثار برجای مانده از سد اهواز، ادامه حرکت کشتی ها به طرف شوشتر با مانع روبرو بود لذا کالاها قبل از مانع مذکور از کشتی تخلیه شده و با ایجاد ریل آهن و انتقال آنها به مکانی بالاتر از سد، به وسیله کشتی های دیگر به سوی شوشتر روانه می شدند. در این زمان حاج معین بوشهری معروف به معین التجار شرکتی به نام (شرکت ناصری) برای کشتی رانی در کارون تاسیس کرد. اما سرانجام فعالیت کشتی رانی ناصری و انگلیس با ایجاد راه آهن و راه شوسه و پیدایش صنعت نفت و توسعه کشتی رانی در زمان پهلوی اول پایان یافت. از سوی دیگر به هم خوردن اوضاع اجتماعی شهرهای شوشتر و دزفول و شروع درگیری های داخلی در آن مناطق، باعث شد مردم، تجار و بازرگانان این شهرها برای حفظ سرمایه خود متوجه شهر ناصری شوند. دولت نیز برای حفظ امنیت تجارت در کنار رودخانه پادگان و بندری بنا نمود که به بندر ناصری شهرت یافت. در تورهای اهواز می توانید از این بنادر دیدن فرمایید.
بسته شدن پل ارتباطی تجارت شمال کشور در اثر جنگ جهانی اول و به تبع آن رونق بازرگانی در جنوب عامل دیگری در رونق و رشد سریع شهر بود. با گسترش شهر برخی از مردم نیکوکار نیز برای آبادانی آن اقدامات مفیدی انجام دادند. از جمله حاج محمد تقی دولتی از بنیانگذاران شهر با مشارکت میرزا جلال موقر برای رفع مشکل کم آبی، شهر را لوله کشی کرده و ماشین های مورد نیاز را وارد نمودند. باکشف ذخایر نفتی در خرداد 1287 شمسی در مسجد سلیمان، گام دوم برای خروج اهواز از بن بست چندین قرنه سیاسی- اقتصادی برداشته شد و با توجه دولت مرکزی اهواز به عنوان یک شهر اداری و بوروکراتیک حیات دوباره خود را آغاز کرد. در سال 1303 شمسی به دستور رضاشاه شهر ناصری به عنوان مرکز خوزستان اعلام و در شهریور 1314 به موجب تصویب هیئت وزیران نام بندر ناصری به اهواز (نام باستانی شهر) تغییر یافت و به عنوان مرکز استان ششم اعلام و مجدداً والی نشین خوزستان گردید. با آغاز جنگ جهانی دوم در سال 1939 میلادی و تاخت و تاز نیروهای شوروی از شمال و انگلستان از جنوب، اهواز به شدت دچار قحطی و کمبود آرد و نان شد و درسال 1320 هجری شمسی با پیروزی ارتش انگلیس بر لشکر ایران اهواز به تصرف انگلستان درآمد. با استفاده از تورهای اهواز می توانید از بندر ناصریه نیز دیدن فرمایید.
به دنبال وقایع سال 1342 هجری شمسی، مردم اهواز همگام و همدل با سایر مردم ایران وارد مبارزه برضد رژیم پهلوی شدند و در روند پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نقش قابل توجهی را برعهده گرفتند. به دنبال کشتار بی رحمانه مردم تبریز و پس از سخنرانی حجت الاسلام هادی غفاری در مورد وقایع قم و تبریز و شهادت سید مصطفی خمینی، قیام مردم انقلابی به اوج رسید و در این زمان طی درگیری های خیابانی مردم با نیروهای نظامی رژیم شهر اهواز اولین شهید خود به نام (محمد تقی کتانباف) را تقدیم انقلاب نمود.
از اولین روزهای شروع جنگ تحمیلی در 31 شهریور 1359، شهر اهواز در زیر آتش مستقیم ارتش عراق قرار گرفت و خسارات سنگینی بر آن وارد آمد. در 7مهر 1359 با ورود ارتش متجاوز عراق به حمیدیه و پیش بینی احتمال خطر اشغال اهواز، رزمندگان اسلام به منظور دفاع و جلوگیری ازپیشروی ارتش عراق در بالای تپه های فولی آباد در نزدیکی پادگان شهید غلامی در جاده اهواز – سوسنگرد مستقر شدند ولی ارتش عراق تنها توانست تا منطقه دب حردان در 20 کیلومتری جاده اهواز – خرمشهر پیشروی کند و با مقاومت مردم و نیروهای مسلح مجبور به عقب نشینی شد. به همین مناسبت یک سکوی تانک و ستون یادمان توسط بنیاد حفظ ارزش های دفاع مقدس در محل مذکور نصب شده است. بیمارستان شهید بقایی واقع در انتهای منطقه گلستان و معراج شهدا در منطقه نورد، از مناطق مهم و فراموش ناشدنی هشت سال دفاع مقدس اند. کانال سلمان در نزدیکی مقر پلیس راه اهواز برای حفاظت از شهر و آموزش های نظامی احداث شد.
آثار تخریب شده پادگان حمید در 29 کیلومتری جاده اهواز-خرمشهر که از اوایل جنگ تحمیلی به اشغال ارتش بعث عراق درآمده بود و در اردیبهشت 1361 به هنگام عقب نشینی نیروهای متجاوز عراق به طور کامل منهدم گردید، جاده صاحب الزمان(عج) در 29 کیلومتری مسیر اهواز-خرمشهر و واگن های منهدم شده قطار در کیلومتر 40 این جاده از دیگر نشانه های هجوم دشمن بعثی به قصد اشغال شهرشهید پرور اهواز است. اهواز در نشیب و فراز چندین هزار ساله خود در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی و در راه حفظ حریم سرزمین پاک ایران و ترویج دین مبین اسلام به نحو شایسته ادای دین نموده است. هشت سال دفاع مقدس و تحمل صبورانه محرومیت های شدید در طول جنگ تحمیلی و پس از آن در دوره سازندگی و آبادنی، تنها در سایه همت عالی مردمان شریف این آب و خاک میسر بوده است. بزرگ انسانهایی که شقایق های خفته آنان در بهشت شهدای شهر، تا ابد نگین درخشانی است بر تارک ایران و اسلام. کلام امام خمینی (ره) که فرمودند «خوزستان دین خود را به اسلام ادا نمود» نقطه عطفی است بر بیان داستان رشادتها و دلاوریهای مردم پاک و خون گرم این سرزمین. همانطور که گفته شد اهواز در طول تاریخ، تولدی چند باره داشته است و آنچه از این گذر شکوهمند هزاران ساله به یادگار آورده، فرهنگی است غنی و یادگارهایی کوچک برجای مانده از قرن اخیر. با شرکت در تورهای اهواز با رشادتهای جوانان در دوران جنگ نیز بیشتر آشنا خواهید شد.
استان خوزستان استانی در جنوب غربی ایران است، که در کرانه خلیج فارس قرار دارد و مرکز تولید نفت و گاز ایران به شمار میآید. از لحاظ تاریخی، خوزستان قدیمیترین منطقه فلات ایران محسوب میشود، که پیشینه سکونت انسان در آن به ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد و شکلگیری تمدن ایلام در هزاره سوم قبل از میلاد، بازمیگردد. خوزستان از شمال به استان لرستان، از شمالشرقی و شرق به استان چهار محال بختیاری، از شمالغربی به استان ایلام، از شرق و جنوبشرقی به استان کهگیلویه و بویر احمد، از جنوب به استان بوشهر و خلیج فارس و از غرب به کشور عراق محدود میشود. براساس تقسیمات کشوری سال ۱۳۷۵، این استان دارای ۱۵ شهرستان، ۳۵ بخش، ۱۳ دهستان و ۴۴۹۶ آبادی دارای سکنه میباشد. مرکز استان خوزستان، شهر اهواز و سایر شهرستانهای آن عبارتند از: آبادان، اندیمشک، اهواز، ایذه، باغ ملک، بندر ماهشهر، بهبهان، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوش، شوشتر و مسجد سلیمان. با شرکت در تورهای اهواز اطلاعات شما در خصوص این شهر و سایر شهرستانهای استان خوزستان افزایش می یابد.
استان خوزستان و به خصوص شهر اهواز بیشتر مقصد مسافران در عید نوروز است و اغلب همه سفر به خوزستان و به خصوص سفر به اهواز در زمستان را فراموش می کنند؛ فصلی مرطوب، با آب و هوای معتدل و خنک، اهواز را به مقصدی کاملا متفاوت در زمستان تبدیل میکند. اهواز بیشتر با بازارهای متنوعش شناخته شده اما پل های زیبایش که باعث شده این شهر را شهر پل ها نیز بنامند، در سفر به اهواز نباید از دست داد. تورهای اهواز در همه فصول برگزار می شود و در تورهای اهواز می توانید از پل ها و بازارهای دیدنی آن بازدید نمایید.
تناسب آب و هوائى با زندگى کوچنشینى موجب شده که در این استان، بخشى از جمعیت به دامدارى پرداخته و به ییلاق و قشلاق بپردازند. بخش شمالى و شمال شرقى خوزستان شامل مناطق شوش، مسجد سلیمان، دزفول، شوشتر، ایذه تا محدوده باغ ملک و جانکى در شمال رامهرمز محل زندگى ییلاقى ایلات بختیارى و بخشى از ایلات لرستان و ایلام مىباشد .رعایت آداب و رسوم و شیوههاى قومی، از مسائلى است که شیخ یا رهبر در نظام عشایرى عرب بر آن تأکید داشت. در تورهای اهواز با فرهنگ و عقاید مردم اهواز نیز آشنایی پیدا خواهید کرد.
در گذشته برای جلو گیری از “آل” (نوعی جن که معتقد بودند به زائو آسیب می رساند)،مک، قیچی و پنجه گرگ بالای سر زائو می گذاشتند. همچنین در روش دیگری پیازی را به سیخ میزدند و آن را در کنار بستر نوزاد می گذاشتند. آنها این کار را برای جلوگیری از عوض کردن نوزاد توسط “از ما بهتران” انجام میدادند. اجرت قابله معمولا لباس، مقداری پارچه و شیرینی بود. معمولا اسم اقوام نزدیک نوزاد را بر روی او نمی گذارند زیرا آن را بد شگون می دانند. اسامی افراد درگذشته را نیز به عنوان نام نوزاد تعیین نمی کنند. اسامی مذهبی نیز مرسوم است. در گذشته قبل از تولد نوزاد، نام تعیین میکردند تا درصورت پسر بودن یا دختر بودن نوزاد اسم او از قبل انتخاب شده باشد. در صورتیکه علاقمند به شناخت بیشتر آداب و رسوم تولد نوزاد در اهواز هستید، در تورهای اهواز در این خصوص نیز اطلاعات خوبی کسب خواهید کرد.
نوزاد را، 3 روز پس از تولد، به حمام میبرند. هفت روز پس از تولد نیز، هم نوزاد و هم زائو به حمام میروند. زائو قبل از حمام چهلم، به نزد دعا نویس رفته، برای او دعای چله می گرفت. دعای چله بر را به پیراهن کودک می بستند. در حمام مقداری نمک در آب ریخته، ظرف آب را روی سر زائو و کودک میریزند. آنها معتقدند با این کار، چله کودک و زائو پریده شده، از ما بهتران و “آل” به آنها آسیبی وارد نمیکند.
بو دادن مقداری گندم و نخود، از کارهاییست که مادر کودک هنگام دندان در آوردن او، انجام میدهد. نخود و گندم بو داده شده، به همسایگان داده میشود. همسایگان پس از خالی نمودن ظرف، مقداری شیرینی یا پول خرد در کاسه می ریزند که به این رسم دونگو Dungo میگویند.
در گذشته کار ختنه را، دلاک (یا سلمانی ،پیرایشگر موی مردان) انجام میداد. این سنت در روستای باجول ( در زمان انجام تحقیق) مرسوم بود. برای کودک به این مناسبت جشنی نیز برپا میشود. نوازنده محلی موسیقی محلی (توشمال) مینوازد. پسربچه، دامن قرمز رنگی میپوشد. اقوام به دیدن او می آیند و هر کدام پولی به او میدهند. دلاک نیز به صورت نقدی وجهی دریافت میکرد.
اصولا در جوامعی که دارای بافت اجتماعی و فرهنگی سنتی هستند، اجبارها ی اجتماعی در همه حوزه ها دیده میشود. ازدواج نیز از این قاعده جدا نیست. در هنگام همسر گزینی، پسر و دختری که در این جوامع زندگی میکنند، نگاهی نیز به محدودیتهای فرهنگی و اجتماعی انتخاب خود دارند. در مناطق بختیاری از گذشته این گونه اجبارها وجود داشته است. بدین شکل که والدین گزینه هایی را برای دختر یا پسر نشان میکردند و آنها کمتر می توانستند اعتراضی به این گزینه ها داشته باشند. اما امروزه با افزایش آگاهی والدین در مورد حق طبیعی دختر یا پسر در انتخاب هایشان، افزایش سطح تحصیلات و افزایش سطح مراودات اجتماعی گزینه ها بیشتر شکل پیشنهاد دارند تا اجبار. البته چنانچه پسری انتخابی غیر از گزینه پیشنهادی خانواده داشته باشد، ممکن است با رفتارهایی مانند طرد شدن، از سوی خانواده خود مواجه شود که این تنها مختص قوم بختیاری نیست.
در گذشته در جریان همسر گزینی رسمی به نام “ناف بران”مرسوم بوده است. بدین صورت که با به دنیا آمدن نوزاد دختر، ناف او را به نام پسر مورد نظر میبریدند و در عرف محلی میگفتند این دختر ناف بر فلانیست. بر این اساس در آینده بایستی با هم ازدواج میکردند. مردم محل نیز با دانستن این موضوع، هنگامی که دختر به سن ازدواج میرسید، به خواستگاری او نمی رفتند.
خواستگاری را در اصطلاح محلی، کدخدایی Ka-xodaee میگویند. در جلسه خواستگاری بزرگان و ریش سفیدان هر دو طرف پس از گفتگو نظر خود را اعلام مینمایند. در جلسه خواستگاری در مورد مهریه و شیربها، تاریخ عقد و عروسی و…بحث می شود. تمام توافقات جلسه مکتوب میشود. اعراب کلدوزخ به خواستگاری، xotibe میگویند.
مهریه بیشتر به صورت سکه یا زمین است. مهریه را پشت قباله نیز میگویند. شیربها به صورت نقد پرداخت میشود. خانواده دختر مقداری پول به آن اضافه میکنند و کمبود جهیزیه دختر را تامین میکنند. اعراب کلدوزخ به مهریه، Mahruneh میگویند.
در گذشته گاهی در عوض شیر بها، گاو و گوسفند یا گاومیش میدادند. در صورتی که داماد تمام وسایل زندگی را تهیه می کرد، مبلغ شیربهای پرداختی، کمتر تعیین می شد. اسباب و اثاثیه ای که عروس از خانواده خود دریافت می کرد، قبل از روز جشن عروسی یا همزمان به خانه داماد برده میشد. رسم است چمدانی پر از اجناسی مانند دستمال، جوراب، حوله، پیراهن، زیر پیراهن، دستمال ابریشمی زنانه، برای پدر، مادر، خواهران، براداران، عمه ها، خاله ها، عموها، مادر بزرگ داماد برده میشود.
بعد از توافقات در جلسه خواستگاری، تاریخی نیز برای عقد تعیین میشود. والدین دختر و پسر (معمولا مادر عروس و چند زن از خانواده طرفین) به بازار رفته، خرید انگشتری حلقه، لباس کاملی برای عروس، کت و شلوار و کفش و ساعت که برای پسر است را انجام می دهند. در روستاها برای عقد به ایذه می روند. معمولا والدین عروس و اقوام و ریش سفیدان نیز آنان را همراهی میکنند. تعداد نفرات دعوت شده معمولا شامل نزدیکان درجه یک عروس و داماد میشود. در صورتی که داماد از لحاظ مالی هنوز آمادگی لازم را جهت برگزاری جشن عروسی نداشته باشد، بین عقد و عروسی فاصله می اندازند. گاهی این فاصله ممکن است تا 1 سال هم به طول بیانجامد.
مقدمات عروسی معمولا 2 تا 3 روز طول میکشد. روز اول، حنابندان است. توشمال ها در این روز می نوازند. رقص و چوب بازی نیز در این روزها برپاست. در عصر روز حنابندان، خواهران داماد، سایر زنان و اقوام خانواده داماد، در حالیکه توشمال پیشاپیش آنها می نوازد، به نزد عروس می روند. مقداری حنا نیز به خانه عروس برده میشود. هنگام شب ،حنای خیس شده را در بشقاب کوچکی قرار میدهند. خانواده داماد، بشقاب حاوی حنا را به اطاقی که عروس در آنجا نشسته است برده، مقداری از آن را بر سر و دست عروس می گذارند. متقابلا همین کار را خانواده عروس انجام میدهند. آنها ضمن خواندن ترانه ای به سر داماد حنا میزدند. البته این کار امروز کمتر صورت میگیرد.
در این مراسم مضمون ترانه ای که میخوانند به این صورت میباشد:
حنا حنا گل گل بند حنا
حنا حنا گل گل بند حنا
دوما حنا ایبنده
ز شو تا صب ایبنده
ایر حنا نبنده
ورق طلا ایبنده
معمولا جشن عروسی در خانه داماد برگزار میشود. البته امروزه بسیاری از مردم جشن عروسی را در تالارهای جشن بر گزار میکنند. در کنار آن هنگامی که عروس به خانه داماد برده میشود رقص و پایکوبی در آنجا انجام میشود. رسم است چنانچه کسی از اقوام عروس یا داماد فوت کرده باشد و از چهلم آنان نیز گذشته شده باشد، خانواده عروس یا داماد نزد آنها رفته، برای برگزاری مراسم از آنها اجازه بگیرند.
در روز عروسی، تا هنگام ناهار نوازندگان توشمال مینوازند. زنان و مردان به شکل گروهی دستمال بازی میکنند. جوانترها نیز چوب بازی میکنند. در گذشته عروس را سوار بر اسب تزیین شده میکردند. افسار اسب را یکی از اقوام عروس در دست میگرفت.
هنگامی که عروس می خواهد از خانه بیرون بیاید، مقداری قند، نان یا پنیر در پارچه سبز رنگی میگذارند، پارچه را به کمر عروس می بندند. این کار را برادر، پسر عمو یا پسر دایی عروس انجام میدهد. این کار را به این نیت که عروس، به خانه داماد، خیر و برکت ببرد انجام میدادند.
هنگامی که عروس به طرف خانه داماد میرود، پسر بچه ای در بغل او میگذارند به این نیت که اولین فرزند او پسر باشد. قربانی کردن گوسفند، هنگام ورود عروس به خانه داماد از آیین های برگزاری جشن عروسی است و همزمان با آن نیز، یکی از زنان نقل و شیرینی میریزد. رسم بر این است که خون کف کفش عروس را رنگین میکنند. مادر داماد نیز مقداری اسفند دود کرده، همراه با قرآنی که درون سینی گذاشته شده است، به استقبال عروس می رود. او بر سر عروس و داماد نمک می پاشد. مردم معتقدند با این کار آنها چشم نمی خورند. پس از ورود عروس و داماد به خانه، آنها کنار هم می نشینند و مراسم جشن تا پاسی از شب ادامه می یابد.
در شب عروسی مهمانان مبلغی پول به عنوان هدیه به داماد میدهند که این مبلغ و نام فرد دهنده پول یادداشت می شود. به این پول OWZI میگویند.
چند روز بعد از مراسم عروسی، عروس و داماد به خانه پدر عروس می روند. پدر عروس هدایایی چون لباس، طلا، پیراهن به دختر و داماد خود می دهد. به این رسم پانگون panegun می گویند. با شرکت در تورهای اهواز با این مراسم ها نیز بیشتر آشنا خواهید شد.
یکی از باورهای مردم این است که زن بیوه نباید در کارهای مربوط به عروسی دخالت داشته باشد. همراه عروس نیز بایستی زن شوهر دار باشد. همچنین لباس عروس را بایستی او تن عروس نماید.
هنوز هم در روستاهایی چون محمودآباد حضور مامای محلی مرسوم است. وقتی زن دچار درد زایمان میشود ظرف صاف به شكم او میمالند، و نیز دم كرده گیاهی موسوم به “سریز بخاس” به او میدهند.
در گذشته اگر زایمان طول میكشید هلهله میكشیدند یا اذان بیموقع میگفتند، و هنگامی كه زن بیهوش میشد میگفتند یال yâl (آل) او را زده است، دور از او اسپند دود میكردند یا دعایی برایش مینوشتند. در روستای بجك جوجهای میكشند و دل و روده آنها را بالای سر زائو میگذاشتند و قطعه آهنی نیز در كنار او مینهادند. در روستاهای دیگر در این موقع تیر شلیك میكردند یا دور تا دور زن را با ریسمانی از موی بز به صورت دایره محصور مینمودند. به هنگام تأخیر در زایش اعتقاد بر این بوده كه جفت یا رفیق طفل دور جنین را گرفته است.
در بهبهان قبل از زایمان دو استكان “عرق اترج” به زن میدادند، علاوه بر آن سیر سرخ كرده با تخم مرغ به او میدادند تا زودتر فارغ شود. در تورهای اهواز با آداب و رسوم مردم بهبهان، بیشتر آشنا خواهید شد.
زائو را در روزهای سوم و هفتم به حمام میبرند كودك را نیز ده روز بعد به حمام میبرند. در روستای قلعه مدرسه در روز هفتم بچه را با آب گرم و پودر سدر میشویند. در چهلم نیز زائو و بچه با هم حمام میكنند، آب چله به این صورت است كه چهل ریگ كوچك و چهل تكه آهنی كوچك به نام چهل “كچ” koč در ظرفی گذاشته و چهل قطره آب روی آنها میریزند سپس آب را به خورد زائو میدهند. بعد چهل ریگ و چهل كچ را روی بچه میریزند. آب ظرف گچ را چهل بار توی ظرف دیگر ریخته و چهل بار روی مادر و بچه میریزند. طرز تهیه دعای چلهبر به این صورت است كه نخ سیاه و سفید به نزد دعانویس برده و او به آن دعا میخواند و با خواندن این دعا نخ سیاه و سفید را میبندد و به هم میتابد و گره میزند، بعد آن را به بازو و كمر بچه میبندند.
كودك را در بین سنین 3 تا 5 سالگی ختنه میكنند. در گذشته این امر به وسیله دلاك انجام میگرفت پدر كودك تمامی افراد و همسایگان را دعوت نموده و ناهار میدهد. در گذشته وقتی كه كودك ختنه میشد كیسه از خاكستر گرم تهیه نموده محل زخم را در آن قرار میدادند تا ضدعفونی گردد. برای ختنه سوران “توشمال” (نوازنده) نیز میآورند كسانی كه دعوت شدهاند به كودك پول میدهند. كودك برای مدتی دامن سرخ رنگی میپوشد تا محل زخم خوب شود. در روستاهای منطقه به دلاك، “خطیر” xatir نیز میگویند.
در بهبهان و مناطق اطراف آن رسم ازدواج كمتر دستخوش تغییر گشته است و بسیاری از آداب به جای مانده از گذشته امروزه نیز همچنان اجرا میگردد.
درگذشته پسر خود نقشی در تعیین همسر آینده خویش نداشت و پدر و مادر او دختری را برایش انتخاب میكردند. گاهی نیز پسر، خود دختری را انتخاب مینمود و به خانوادهاش اطلاع میداد ولی باز هم باید خانواده ها موافقت خود را اعلام مینمودند. به طور معمول مادر پسر در انتخاب همسر برای فرزندش خانه داری، اخلاق، خانواده دختر و زیبائی را در نظر میگرفت. در مجالس عروسی، ختم قرآن و روضه خوانیهای زنانه دختران دمبخت مورد توجه زنانی كه پسر بزرگ دارند بوده و خانواده های دختران نیز سعی میكنند كه دختران خود را همیشه به این مجالس بفرستند. در گذشته در شهر بهبهان زنانی موسوم به “دلاله” dalâle از طرف خانوادۀ پسر، دختری را برای آنان جستجو مینمود و بعد از انتخاب دخترانی كه با معیارها و شرایط خانوادۀ داماد وفق پیدا كنند به مادر پسر اطلاع داده او نیز در فرصتی مناسب دختر را میدید. در صورتی كه او را میپسندید پسر خود را خبر میداد تا وی نیز به نحوی او را ببیند. در صورت موافقت پسر، دلاله به نزد خانوادۀ دختر رفته و به آنان اطلاع میداد كه فلان خانواده میخواهند به خواستگاری دخترتان بیایند.
در شهر بهبهان برای خواستگاری ابتدا چند نفر از ریش سفیدان خانوادۀ پسر به خانۀ دختر میروند و برای خواستگاری اجازه میگیرند. در صورت موافقت پس از چند روز خانوادۀ پسر یكی از ریش سفیدان را به خانۀ دختر میفرستند، خانوادۀ دختر نیز موارد مشروط خود را در كاغذی نوشته با جعبه های شیرینی برای خانۀ پسر میفرستند. به این كاغذ” مسوده” mosavade میگویند. در صورتی كه خانوادۀ پسر با آن موافق نبود در كاغذ دیگری موارد موافقت خود را نوشته و با یك جعبه شیرینی به خانۀ دختر میفرستند. در نهایت، در صورت رضایت خانوادۀ دختر چند روز بعد به خواستگاری رفته و تاریخ عقد و دیگر مراسم را به بحث میگذارند. آژانس آسمان پرستاره پرشیا در تورهای اهواز شما را با این رسوم بیشتر آشنا خواهد کرد.
عقد
در روستاهای بهبهان روحانی یا عاقد را به طور معمول به روستا می آورند و در همانجا دختر و پسر را عقد میكنند. میزان مهریه و شیربها را از روی صورت مجلس كه در آن تمامی موارد قید شده در سند مینویسند. در بعضی از مواقع عقد و عروسی با هم انجام میگیرد كه این امر بستگی به وسع مالی داماد وجود دارد. امروزه به طور معمول بین عقد و عروسی بسته به شرایط طرفین از چند ماه تا یك سال فاصله دارد. در این مدت داماد سعی در خرید وسایل مورد نیاز و تهیۀ خرج عروسی دارد. در شهر بهبهان بعد از عقد خانوادۀ داماد اقوام و خانوادۀ عروس را به نهار دعوت میكنند. و بعد به همۀ مهمانان شیرینی میدهند سپس تاریخ عروسی را در همان مجلس تعیین میكنند. در گذشته گستردن سفرۀ عقد مرسوم نبوده لكن امروزه باب شده است. معمولاً در سفرۀ عقد آیینه، مقداری حنا، شیرینی، شمعدان، گل و میوه میگذارند. در روستاهای لرنشین عقد را “بلك اسدن” balak esadan یا “بله گرفتن” میگویند.
شب قبل از عروسی، عروس و داماد دست و پای خود را حنا میبندند حنا را از خانۀ داماد برای عروس میفرستند. دوستان عروس و داماد نیز به طور معمول دست و پای خود را حنا میبندند. به هنگام حنابندان كار نوازندگی توسط “مهتر” mehtar یا “خطیر” xatir انجام میشود. بعضی از اشعاری كه در موقع حنابندان خوانده میشود به این گونه است:
معنی: داماد حنا میبندد، از شب تا صبح میبندد، اگر حنا نباشد، شمش طلا میبندد.
در بین اعراب آغاجاری مادر داماد یك روز قبل از عروسی زنان را دعوت میكند. در گذشته در بهبهان در شب حنابندان یك طشت حنای خیس شده كه چند شمع روشن نیز در آن قرار دارد را به خانۀ عروس میفرستادند.
شب عروسی را ” خونه روون” xune rovan میگویند. در این شب عروس را سوار ماشین نموده و در سطح شهر میگردانند. در گذشته اگر راه دور بود عروس را سوار اسب میكردند و با ساز و دهل به طرف خانۀ داماد میبردند. تمامی اقوام عروس به خصوص زنان خانواده عروس او را همراهی مینمودند، كه امروزه نیز مرسوم است اشعاری كه در هنگام بدرقۀ عروس خوانده میشود.
وقتی به نزدیك خانۀ داماد میرسیدند عروس را متوقف نموده و اقوام عروس به صدای بلند میگفتند كه داماد باید غلام شود به این صورت داماد عروس را از اسب پیاده میكرد و چند قدمی او را راه میبرد و مجدد به خانه برمیگشت. به این رسم در لهجۀ بهبهان “غلوم و بیده qolumobide میگویند. وقتی كه عروس میخواهد وارد خانه شود او را از زیر قرآن رد میكنند و جلوی پای او گوسفندی سر میبرند.
پس از شب زفاف عروس تا سه روز دست به هیچكاری نمیزند. در شهر بهبهان در این مدت برای عروس از خانه اش غذا میفرستند و به این رسم “پوسری” poiseri میگویند. اعراب آغاجاری آن را “عظیمه” azime مینامند. در شهر بهبهان در گذشته اگر داماد موفق به زفاف میشد برایش نان تنوری، حلوا و كباب میفرستاند و نیز اگر موفق نمیشد برایش پشمك میفرستادند.
زمانی کارون بزرگترین و پرآبترین رودخانهی ایران بود و برای جنوبیهای کشورمان مکانی خاطرهساز محسوب میشود؛ اما امروزه این رودخانه در معرض خطر کمآبی و خشکی قرار دارد. رود کارون با ۹۵۰ کیلومتر طول، طولانیترین رود ایران است که سرچشمهی اصلی آن زردکوه بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری است.
کارون که آب آشامیدنی اهواز از آن تامین میشود، گنجایش آن را دارد که به مکانی تفریحی بسیار پررونقی تبدیل شود و میزبان گردشگران داخلی و خارجی باشد. این رود در ۲۰ بهمن سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید. در تورهای اهواز آژانس آسمان پرستاره پرشیا، میتوانید از رود کارون دیدن نمایید.
بازار عبدالحمید قدیمیترین بازار اهواز است که در خیابان نظامی یا نظریپور، بین خیابان نادری و امام خمینی قرار دارد. کاروانسرای شیخ خزعل در این بازار قرار دارد. این بازار زمانی بازار اصلی و مرکز خرید شهر بود. در آن دوران بیشتر اهالی ثروتمند شهر و اشرافزادگان بیشتر از بازار عبدالحمید خرید میکردند؛ اما امروزه جزو بازارهای ارزان شهر شده و دیگر خبری از زرقوبرق قبلی آن نیست. قدمت این بازار به بیش از یک قرن میرسد. اگر علاقمند به دیدن بازارهای اهواز می باشید، می توانید با شرکت در تورهای اهواز که توسط آژانس آسمان پرستاره پرشیا برگزار می شود، از این بازارها دیدن نمایید.
بازار کاوه متعلق به دوران پهلوی است و علاوه بر میوه وسبزی تازه، سوغاتیهای اهواز را هم میتوانید از آنجا بخرید. ماهی و میگوی تازه، کلوچه، خرما، رطب، شیره خرما، ارده، حلوا شکری و حلوا ارده اجناسی هستند که به وفور در این بازار پیدا میشود. بوی ترشیهای خوشمزهی جنوبی هم به مشامتان خواهد رسید. حتی میتوانید به عنوان سوغاتی از ادویههای خوشعطر این بازار تهیه کنید.
موزه هنرهای معاصر اهواز در سال ۱۳۳۸، در دو طبقه و با پنج گالری شروع به کار کرد. در گنجینهی این موزه ۷۰ اثر نگهداری میشود که ۶۰ اثر آن متعلق به هنرمندان استان خوزستان و ۱۰ اثر آن متعلق به هنرمندان دیگر استانها است. در این موزه همایشها، کارگروهها، دورههای آموزشی هنری مختلف و سمینارهای هنری برگزار میشود.
این بنا در زمان ناصرالدین شاه قاجار در اهواز بنا شده است. در واقع این سازه کاروانسرایی در نزدیکی پل سفید است که در بافت قدیمی شهر اهواز قرار دارد. سرای معینالتجار، سرای بازرگان برجسته بوشهری، حاج محمد تقی معینالتجار بوده و امروزه به مکانی برای بازدید گردشگران تبدیل شده است. این بنا در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۷۷ با شمارهی ۲۱۵۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
پل معلق یا پل سفید یکی از مهمترین نمادها و از جاهای دیدنی اهواز است. شاید بسیاری از ما تصویری که اهواز داریم، تصویر روخانهای بزرگ است که پلی معلق روی آن قرار دارد. این پل در سال ۱۳۱۵ روی رودخانه کارون ساخته شد و گفته میشود نخستین پل معلق ایران است. از این پل میتوانید عکسهای بسیار زیبایی از کارون بگیرید و یادگاری خوبی از سفر به اهواز داشته باشید. پل سفید در ۲۶ آبان ماه ۱۳۷۸ با شمارهی ۲۴۹۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
دانشگاه سهگوش در کرانه رود کارون قرار دارد. ساختمان این دانشگاه در سال ۱۳۰۸ به عنوان ساختمان بانک ملی مرکزی در اهواز افتتاح شد و سه سال بعد، آن را به استانداری تبدیل کردند. در طول جنگ جهانی دوم که اهواز به اشغال متفقین در آمد، این ساختمان به مقر ارتش آنها تبدیل شد. در نهایت در سال ۱۳۳۶ این بنا به دانشکده پزشکی دانشگاه جندی شاپور بدل شد و از همان دوران، کاربری فرهنگی داشته است. از سال ۱۳۶۵۰ تا ۱۳۸۹ از این ساختمان به عنوان دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه جندی شاپور استفاده میشد؛ اما در حال حاضر در حال تعمیر و مرمت است. دانشگاه سهگوش در طول تاریخ کاربریهای مختلفی داشته است.
ساختمان سهگوش حدود سه هزار متر مساحت دارد و شکل مثلثی آن سبب شده که آن را سهگوش بنامند. شما میتوانید ویژگیهای خاص معماری دورهی پهلوی، یعنی قوسهای دایرهای شکل ایوان و رواقهای حیاط مرکزی را در این سازه مشاهده کنید. طرح کاشیکاری ایوان با آجر دقیقا تکرار شده که این را هم میتوان از برجستهترین ویژگیهای معماری آن محسوب کرد.
کلیسای سورت مسروپ یکی از جاذبههای گردشگری اهواز است که در محلههای مرکزی اهواز قرار دارد. این کلیسا در سال ۱۳۴۷ توسط ترداد داویدیان ساخته شد که از کارمندان شرکت نفت بود. تورهای اهواز آژانس آسمان پرستاره پرشیا، شما را به دیدن کلیسای سورت مسروپ خواهند برد.
مقبرهی آرامگاه علی بن مهزیار یکی از قدیمیترین و مهمترین بناهای شهر اهواز است. علی ابن مهزیار یکی از دانشمندان و فقهای شیعه و از یاران امام رضا(ع) بود. در سال ۲۰۱ هجری قمری در محل اقامت امام رضا در اهواز، مسجدی را بنا کردند و بعد از مرگ علی ابن مهزیار او را در این مسجد دفن کردند. امروزه این آرامگاه مکانی است که مردم برای زیارت و دعا سری به آن میزنند.
اهواز میزبان طولانیترین آبشار مصنوعی خاورمیانه است که روی هفتمین پل اهواز احداث شده است. این آبشار با نورپردازی بینظیر بسیار تماشایی است. فوارههای آب از اطراف پل به داخل رودخانه پرتاب میشود. اگر به اهواز رفتید، بازدید از این آبشار زیبا را از دست ندهید.
پل طبیعت کیانپارس اهواز دو پارک مهم این شهر را به هم وصل کرده است و نمای بسیار زیبایی دارد.
بازار فلافل اهواز در خیابان انوشه، محله عربنشین لشکرآباد قرار دارد. این بازار مرکز فروش فلافل در شهر است؛ اگر به اهواز رفتید و جزو آن دسته افرادی بودید که عاشق فلافل و ترشیجاتی هستند که کنار این ساندویچ خوشمزه سرو میشود، حتما و حتما بخشی از سفر خود را به بازدید از این بازار و تست کردن فلافلهای آن اختصاص دهید.
در این مرکز خرید میتوانید پوشاک، لوازم خانگی و غیره را خریداری کنید. مرکز خریده زهره اهواز پنج طبقه بوده که از امکانات آن وجود یک کافیشاپ در طبقه چهارم است که بههنگام خستگی میتوانید به آنجا بروید و اوقات خوشی داشته باشید.
آدرس: استان خوزستان، اهواز، زیتون کارمندی، خیابان زهره، نبش بوعلی
ساعت کار: هر روز به جز روزهای شهادت از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب.
این مرکز خرید ۶ طبقه دارای ۱۷۲ واحد تجاری است و میتوانید بیشتر وسایل مورد نیاز خود اعم از پوشاک زنانه و مردانه، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی و غیره را از این پاساژ تهیه کنید. قیمتها تا حدی معقولتر از مکانهای دیگر هستند. این مجموعه فاقد پارکینگ است.
آدرس: استان خوزستان، اهواز، زیتون کارمندی، خیابان خاقانی
امکانات: آسانسور، پله برقی، کافیشاپ، فستفود، سیستم تهویه، برق اضطراری.
ساعت کار: هر روز به جز روهای شهادت از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب.
این مرکز خرید هفت طبقه شامل یک طبقه پارکینگ، سه طبقه تجاری، و سه طبقه اداری است. در این مرکز خرید فروشگاههای متفرقه زیادی وجود دارد که نسبت به سایر مراکز خرید اهواز، اجناس آن از قیمت بالایی برخوردار هستند. این مجتمع یکی از لوکسترین مرکز خرید اهواز بهحساب میآید.
آدرس: استان خوزستان، اهواز، پادادشهر، خیابان ۱۰
امکانات: آسانسور، پله برقی، سیستم اعلام حریق، دوربین مدار بسته، سیستم برودتی مرکزی، کافیشاپ، رستوران سنتی، کیوسک اطلاعرسانی مکان واحدها و فروشگاهها، اینترنت بیسیم.
این مرکز خرید ۱۱ طبقه شامل دو طبقه هایپر مارکت، ۶ طبقه تجاری، ۲ طبقه شهربازی، و ۱ طبقه فودکورت بوده و بام این مرکز را سفره خانه سنتی عربی تشکیل میدهد. در این مرکز خرید میتوانید لوازم مورد نیاز خود از جمله پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، کیف و کفش، ساعت، عینک، بدلیجات، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباببازی و غیره را تهیه کنید.
آدرس: استان خوزستان، اهواز، زیتون کارمندی، تقاطع خیابان حجت و خیابان زمزم
امکانات: ۲۲ دستگاه پله برقی، هشت دستگاه آسانسور، تهویه مطبوع برای هر طبقه بهصورت مجزا، ۱۰۵ دوربین مداربسته و سامانه ضدسرقت، شهربازی سحرآمیز (با بیش از ۲۳۰ بازی و ۷۰ دستگاه)، بولینگ، بیلیارد و رستوران.
این مرکز خرید هفت طبقه شامل دو طبقه تجاری و پنج طبقه اداری است. طبقات اول و دوم شامل ۵۵ واحد تجاری هستند که میتوانید برای خرید انواع پوشاک با برندهای مختلف، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، زیورآلات و بدلیجات به این مرکز مراجعه کنید. قیمت اجناس بالا هستند.
آدرس: استان خوزستان، اهواز، کیانپارس، بین خیابان۱۳و ۱۴ غربی
برای صرف غذاهای خوشمزه و متنوع نیز میتوانید از رستوران موجود در این مرکز خرید استفاده کنید.
امکانات: سه طبقه پارکینگ، برق اضطراری، تهویه مرکزی، سامانه ضدسرقت، مرکز عرضه غذای آماده.
این مرکز خرید پنج طبقه شامل دو طبقه تجاری و پنج طبقه اداری است. از نکات مثبت و قابلتوجه این پاساژ پارکینگ si طبقه آن است. از جمله اجناس موجود در این مرکز خرید انواع پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی است.
آدرس: استان خوزستان، اهواز، خیابان سلمان فارسی،بین خیابان کتانباف و موسوی
امکانات: آسانسور، پله برقی، سیستم تهویه مرکزی، کافیشاپ، مرکز تهیه غذای آماده، پارکینگ.
این پاساژ پنج طبقه یکی از بهترین مراکز خرید اهواز است. در این مرکز خرید میتوانید مواد غذایی، انواع فرش، مبلمان، سرویس خواب، انواع پوشاک، لوازم خانه و آشپزخانه، کیف و کفش و اسباببازی را تهیه کنید.
آدرس: استان خوزستان، اهواز، تقاطع خیابان کیانپارس و خیابان میهن شرقی
امکانات: پارکینگ، سوپرمارکت، شعب بانکهای مختلف، لابی.
ساعت کار: هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب.
بازار امام خمینی با معماری زیبا، معروف به بازار شاه، از بازارهای قدیمی اهواز بوده که شامل حدود ۲۵۰ مغازه است. این بازار از دو طبقه تشکیل شده که طبقه اول بخش فروش و طبقه دوم بخش واحدهای بازرگانی و عمدهفروشیها است. در طبقه پایین میتوانید کالاهایی چون پوشاک، لوازم منزل، ادویه، مواد غذایی، محصولات بهداشتی، ساعت و عینک را تهیه کنید.
آدرس: استان خوزستان، اهواز، خیابان امام شرقی
از بازار گرم و پر جنبوجوش دستفروشان میتوانید پوشاک، شال و روسری، عطر و ادکلن، شیرینی، مواد غذایی و محصولات پلاستیکی را تهیه کنید. قیمت این اجناس ارزان است. این دستفروشها در مناطق مختلفی دیده میشوند اما عمدتا در راسته بازارهای کارون و عبدالحمید و پارک ربیع بساط میکنند.
قدیمیترین بازار اهواز، بازار عبدالحمید است که در خیابان نظامی یا نظریپور، بین خیابان نادری و امام خمینی قرار گرفته است. بازار عبدالحمید در دورهی قاجار نه تنها بسیار پررونق بود، بلکه پاتوق پولدارهای منطقه برای خریدهای ریز و درشت نیز به شمار میرفت. خانهی دادرس که از جمله خانههای بهجا مانده از دورهی قاجار در اهواز است، کاروانسرای شیخ خزعل بوده و در بازار عبدالحمید واقع شده است.
آدرس: خیابان نظامی، بین خیابان نادری و امام خمینی.
این پاساژ مرکز فروش وسایل و بازیهای کامپیوتری است.
آدرس: زیتون کارمندی، خیابان بندر.
آدرس: کیانپارس، خیابان ۱۹ شزقی، مرکز خرید آرین
آدرس: کیانپارس
آدرس: کیانپارس، بعد از خیابان ۱۹ شرقی، نرسیده به میدان چمران.
آدرس: کیانپارس، نبش خیابان ۶
آدرس: کیانپارس، بین خیابانهای ۷ و ۸ شرقی.
آدرس: کیانپارس، بین خیابانهای ۵ و ۶ شرقی.
آدرس: خیابان امام
آدرس: خیابان امام
آدرس: خیابان نادری
آدرس: خیابان امام
آدرس: ابتدای خیابان نادری
آدرس: زیتون کارمندی، خیابان فتاح
مرکز فروش گوشیهای جی. ال. ایکس
آدرس: شریعتی، نبش شرکت ارتباط همراه گویا آروند.
آدرس: خیابان شهید کیوان
رستوران گردان امپراطور
یکی از رستورانهای خوب اهواز رستوران امپراطور است که در طبقه ۸ ساختمان IT قرار دارد. منوی این رستوران شامل انواع غذاهای ایرانی، خارجی، بینالمللی، و دریایی است. فضای رستوران گرم و برخورد کارکنان مناسب است. از دیگر ویژگیهای این رستوران منظرهای زیبایی است که از شهر اهواز به دست میدهد. نگران پارک اتومبیل نیز نباشید زیرا میتوانید از پارکینگ ساختمان استفاده کنید. به یاد داشته باشید که حق سرویس ۱۰ درصد است.
ساعت کار: هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب. ساعات کاری در روزهای تعطیل یا تعطیلیهای رسمی ممکن است تغییر کند.
از رستورانهای خوب و شلوغ اهواز رستوران کاکتوس سبز است. منوی این رستوران شامل انواع غذاهای ایرانی، سنتی، خارجی و دریایی است. کیفیت خوب غذاها مشتریان زیادی را به سوی خود جذب میکند. از ویژگیهای بارز و خوب این رستوران نشستن در فضای باز است که میتواند لذت صرف غذا را چند برابر کند، البته اگر هوا مناسب باشد. از امکانات رستوران میتوان به موراد زیر اشاره کرد: سرویس بهداشتی، سیستم تهویه هوا، صندلی نوزاد، دسترسی به صندلی چرخدار، میز در فضای داخلی و خارجی، میز رسمی، اینترت بیسیم، بیرونبر، رزرو تلفنی. حق سرویس رستوران ۱۰ درصد است.
ساعت کار: هر روز از ساعت ۱۱:۳۰ صبح تا ۴ بعدازظهر، و از ۷ شب تا ۱ بامداد.
تلفن: ۸۸ ۳۳ ۳۳۳ ۰۶۱
اگر به دنبال رستورانی با فضای بسیار راحت و صمیمی میگردید حتما سری به رستوران خیمه بزنید. فضای دلپذیر، برخورد گرم کارکنان، موسیقی زنده، و غذاهای خوشمزه از ویژگیهایی است که توجه بسیاری را به خود جلب میکند.
ساعت کار: هر روز از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب. ساعت کاری ممکن است در روزهای تعطیل تغییر کند.
تلفن: ۷۱۸ ۶۲ ۳۳۳ ۰۶۱
کافه رستوران زهره دو طبقه مخصوص میهمانیهای ویژه، خانوادهها، جلسات رسمی و میهمانیهای کوچک است. طبقه دوم سالن سر باز رستوران را تشکیل میدهد. منوی رستوران شامل انواع نوشیدنیهای گرم و سرد، کیک، سالاد، صبحانه، انواع کباب، خوراک و فستفود است. از جمله امکانات رستوران اینترنت بیسیم و رزرو تلفنی است.
ساعت کار: هر روز از ۷ صبح تا ۱ بامداد.
تلفن: ۹۰۵ ۹۲ ۳۴۴ ۰۶۱
رستوران باغ فیروزه مخصوص انواع میهمانیهای ویژه، خانوادگی و دونفره است. منوی این رستوران شامل انواع کباب، دیزی، نوشیدنی و پیشغذا است. همچنین حق سرویس رستوران نیز ۱۰ درصد است.
ساعت کار: هر روز از ۱۱:۳۰ صبح تا ۴ بعدازظهر، و از ۷ عصر تا ۱۲ شب.
تلفن: ۷۹۰ ۸۳ ۳۳۳ ۰۶۱
رستوران و فست فود رادین یکی از رستورانهای پر رفتوآمد و پرانرژی اهواز است. منوی رستوران شامل انواع فستفود، غذاهای ایرانی، فرنگی و کباب است که مشتریان بسیاری دارند. پیشنهادات ویژه شامل ست ویژه رادین، پیتزا ویژه رادین، کباب مخصوص شاندیز، مرغ اسپایسی، و رادین برگر هستند.
امکانات: اینترنت بیسیم، پیک رایگان در محدوده، رزرو تلفنی.
ساعت کار: هر روز از ۱۰ صبح تا ۱۲ شب. این ساعت در روزهای تعطیل متغیر است.
تلفن: ۲۸۴ ۵۷ ۳۳۷- ۲۸۳ ۵۷ ۳۳۷
از دیگر رستورانهای خوب اهواز رستوران مهمان است که انواع کبابها، غذاهای دریایی، استیک، و نوشیدنیهای سرد و گرم پیشغذاهای خوشمزه را سرو میکند. حق سرویس رستوران مهمان ۱۰ درصد است.
امکانات: پیک رایگان در محل، رزرو تلفنی
ساعت کار: هر روز از ۱۱:۳۰ صبح تا ۳:۳۰ بعدازظهر، و از ۷ شب تا ۱ بامداد.
تلفن: ۸۸۲ ۵۲ ۳۴۴
فضای رستوران گاراژ دلنشین و مناسب برای میهمانیهای ویژه یا کوچک است. منوی کافه شامل صبحانه، انواع نوشیدنیهای سرد و گرم، و فستفود است. این کافه حق سرویس ندارد. از امکانات این مکان رزرو تلفنی است که فقط در روزهای شنبه تا سهشنبه فعال است.
ساعت کار: هر روز از ۸:۳ صبح تا ۱۲ شب.
تلفن: ۵۳۸ ۱۹ ۳۳۹
رستوران سنتی خان دایی دارای فضایی دلنشین و غذاهایی خوشمزه است. منوی رستوران شامل غذاهای ایرانی از جمله کبابها، دیزی و خورشها بوده و پیشنهاد ویژه رستوران کوبیده مخصوص خان دایی، دیزی مخصوص، و جوجه حلزونی است.
امکانات: اینترنت بیسیم، رزرو تلفنی.
تلفن: ۱۶۹ ۵۴ ۳۴۴
آدرس: زیتون کارمندی، خیابان فاضل.
رستوران سنتی خرم عرضهکننده انواع کبابها بوده که کوبیده آن پیشنهاد ویژه رستوران به مشتریان است. این مکان برای قرارهای دوستانه بسیار اقتصادی است البته به خاطر داشته باشید که رستوران محدودیت زمانی دارد و بیش از ۱ ساعت نمیتوانید بنشینید.
ساعت کار: هر روز از ۹ صبح تا ۱۰:۳۰ شب
تلفن: ۵۷۵ ۵۰ ۹۲ ۰۹۱۶
این رستوران نسبتا کوچک، برای مهمانیهای ویژه، خانوادگی یا مهمانیهای کوچک مناسب است. منوی رستوران آب و آتش شامل غذاهای ایرانی است که همراه با موسیقی زنده و فضایی دلنشین و سنتی تجربه بهیادماندنی را برای مشتریان بهوجود میآورد. فقط به خاطر داشته باشید که نشستن در رستوران محدودیت زمانی دارد و برای ماندن بیش از ۱ ساعت باید از قبل هماهنگ کنید.
ساعت کار: هر روز از ساعت ۱۲ ظهر تا ۳:۳۰ بعدازظهر، و از ۸ شب تا ۱۲:۳۰ شب.
امکانات: اینترنت بیسیم. رزرو تلفنی ندارد.
تلفن: ۱۳۴ ۳۳ ۳۴۴
کافه رستوران لئو مکان دنجی برای میهمانیهای کوچک و دو نفره مناسب است. منوی رستوران شامل صبحانه، انواع مرغ، ماهی، استیک، اسپاگتی و فستفود است که پیشنهاد ویژه رستوران به مشتریان پنه آلفردو، برگر استیک، مرغ گریل، ماهی جنوب، خوراک میگو، میش ماهی، و پیتزا سیر و استیک است.
امکانات: اینترنت بیسیم، رزرو تلفنی
ساعت کار: از ۸ صبح تا ۱۲ شب
تلفن: ۳۳۳۳۰۷۰۷
یکی از محبوبترین سوغاتیهای اهواز، خرما است که انواع مختلفی دارد، در این مطلب سعی کردهایم تا انواع مختلف خرماهای اهواز را بررسی کنیم. از دیگر سوغاتیهای شهر اهواز میتوان به حلواارده، حلواشکری، حلوا کنجدی، شیر ارده، کلوچه سنتی، ادویه و لیف خرما اشاره کرد.
خرما بهترین سوغات اهواز است. استان خوزستان و بهویژه اهواز نخلستانهای بسیاری در دل خود جای دادهاند که هرسال درصد زیادی از نیاز کشور را برطرف میکنند. در این شهر میتوانیم انواع مختلف خرما را که ببینیم. بهطورکلی خرما را میتوان در دو دسته تقسیمبندی کرد، خرمای تر و خرمای خشک، خرمای تر خرمایی است که شیره دارد مانند خرمای مضافتی. خرمای خشک هم خرمایی است که دیرتر از نخل چیده شده و نیمهخشک است. خرما درکنار طبیعت گرم، خواص بسیاری دارد که میتوان به مواردی چون انرژیزا بودن، منبع غنی آهن، پروتئین، فیبر خوراکی، پتاسیم و ویتامین اشاره کرد.
خرماهای اهواز انواع مختلفی دارد که ازجمله آنها میتوان به خرما سایر (استعمران)، خرما زاهدی، خرما کبکاب، خرما خضراوی، خرما گنطار، خرما بریم، خرما برحی، خرما شاکری، خرما دیلگاری، خرما مکسون و خرما سودانی اشاره کرد.
یکی از مهمترین خرماهای صادراتی، خرمای سایر یا استعمران، خوزستان و اهواز است که درصد زیادی از آن به اروپا و استرالیا فرستاده میشود. خرمای سایر، پرفروشترین نوع خرماست و قیمت مناسبی دارد. این خرما خشک و خیلی خوشطعم است و برای کسانی که خرما را به این سبک میپسندند انتخاب خوبی است.
یکی دیگر از خرماهای مرغوب اهواز، نوع کبکاب است که در شهرهایی چون بهبهان، بوشهر، یزد هم به عمل میآید. ازنظر شکل ظاهری خرمای کبکاب بهبان نسبت به مدلهای دیگر کوچکتر است. از شیره و قند این خرما هم نیز میتوان بهعنوان سوغاتی اهواز یاد کرد که بهطور مجزا در دسترس هستند.
شاید تصور کنید که خرما و رطب یکی هستند، ولی اینگونه نیست؛ خرما مراحل گوناگونی برای رشد دارد. در یکی از این مراحل خرما در اثر تابش نور خورشید تیره و آبدار میشود که در این مرحله به میوهی حاصل، رطب گفته میشود مانند رطب مضافتی و کبکاب. حال اگر این خرما روی درخت بماند، بعد از مدتی که نیمهخشک شد، چیده شود به میوهی حاصل خرما میگویند، مانند زاهدی و پیارم.
چند نمونه از خرماهای محبوب اهواز را بررسی کردیم. در سالهای اخیر از خرما، فرآوردههایی لذیذ تهیه میشود که ازجمله آنها میتوانیم به قهوه هسته خرما، قند خرما، سرکه خرما، شیره خرما، رنگینک، حلوای خرما، چیپس خرما، نان خرمایی، خرمای شکلاتی و انواع شیرینی اشاره کرد.
هسته خرما را تف میدهند، سپس پودر میکنند که همان قهوه خرما است. قهوه خرما را دم میکنند و درکنار بوی مطبوع آن اثرات درمانی بسیاری برای بدن انسان دارد. همچنین از این پودر، پماد هم تهیه میکنند که ورم پلک را نیز برطرف میکند.
درگذشتههای دور از خرما قند آن را استخراج میکردند و چون قند طبیعی بود، ضرری برای بدن نداشت. اکنون شما میتوانید این قند را بهراحتی تهیه کنید و بهعنوان جایگزین مناسبی بهجای شکر و قند استفاده کنید. قند خرما سوغات بیضرر و مفید اهواز برای بیماران دیابتی است.
رنگینک نوعی دسر و شیرینی خشک جنوبی است که بیشباهت به حلوا نیست. برای درست کردن این شیرینی، از خرما و گردو استفاده میشود که یک غذای بسیار پرانرژی حاصل میشود.
شیره خرما بسیار مغذی است و مصرف آن درکنار ارده که یکی دیگر از سوغاتیهای اهواز است، وعدهی غذایی کاملی محسوب میشود.
با توجه به قدمت تمدن در منطقه اهواز و خوزستان، غنی بودن فرهنگ صنایع دستی در این منطقه دور از انتظار نیست. از جمله زیباترین صنایع دستی اهواز میتوان به گلیمبافی، خراطی، قلمزنی، بوریابافی و عبا بافی اشاره کرد.
گلیمبافی یکی از ارزشمندترین صنایع دستی اهواز است که بیشتر به دست زنان و دختران روستایی و عشایر بافته میشود. گلیم، همانند قالی توسط دار بافته میشود با این تفاوت که به آن زیراندازی بدون پرز گفته میشود. گلیم هر منطقه مشخصات مختص به خود را دارد، گلیمی که توسط روستاییان عربنشین اهواز بافته میشوند تار و پود پشمی دارند و رنگ مورد استفاده در بافت آنها سبز، نارنجی، صورتی، قرمز، سرمهای، سفید و آبی است. همچنین طرحهای استفاده شده در آنها هندسی و الهام گرفته از ذهن است. یکی از معروفترین گلیمهای بافته شده در استان خوزستان گلیم مربوط هفتکل است.
خراطی هنری است که روی چوب توسط ابزاری مخصوص، طرحهایی را ایجاد میکنند. در خوزستان این هنر بیشتر در شهرهایی مثل دزفول و بهبهان انجام میشود و آثار زیبایی که تولید میشود را هم در این شهرها و هم در اهواز میتوانید ببینید. ابزار مورد نیاز برای خراطی اره، مته، دستگاه خراطی است و چوب مور استفاده باید نرم و مرطوب باشد که چوب درخت سپیدار و توسکا گزینههای مناسبی هستند. با این هنر زیبا معمولا آثاری همچون مبل، گهواره، ظروف تزئینی، تابلو، گلدان درست میشود.
قلمزنی یکی از هنرهایی است که در شهرهای مختلف ایران رواج دارد. این هنر سبب خلق ظروف تزئینی میشود که هر کسی را به خود جذب میکند. اگر بخواهیم از هنر قلمزنی تعریف ارائه دهیم، میتوان گفت قلمزنی هنر طرح انداختن روی فلزات مختلف است. روش کار در قلمزنی به این صورت است که درون ظرف از خاکاره یا قیر آمیخته با خاکستر پر میشود و روی آن طرحی رسم میکنند و با چکش و قلم روی طرحها حالتی فرورفته ایجاد میشود و پس از آن نواحی فرورفته را با خمیر مینا پر میکنند و در کوره میگذارند. گذاشتن در کوره سبب ایجاد یک لایهی لعابی رنگی و شفاف روی قسمتهای فرورفته میشود.
بوریا نوعی حصیر زیرانداز است که از نیهای مردابی که در استان خوزستان به وفور یافت میشود، درست میشوند. بافت بوریا کمی سخت است و به نیروی بدنی زیادی نیاز دارد، به همین علت توسط مردان بافته میشوند. از بوریا تنها بهعنوان زیرانداز استفاده نمیکنند؛ برای پوشاندن سقف خانه هم گاهی کاربرد دارد. این نوع حصیر بیشتر جنبه خودمصرفی در بین مردم خوزستان دارد.
عبابافی در خوزستان یکی از هنرهای سنتی است که قدمت آن به بیش از ۵۰۰ سال میرسد. درگذشته عبابافی بیشتر در شهرهایی مثل سوسنگرد، شوش، بهبهان و دزفول رایج بوده است اما امروز در شهر سوسنگرد و بهبهان انجام میشوند. رنگ عباهای بافته شده در این مناطق بیشتر سیاه، شیری، خاکستری و خرمایی هستند. همچنین از نظر جنس بافت دو نوع هستند، یک نوع که توسط نخی نازک بافته میشود و در فصل تابستان کاربرد دارد و نوع دوم تار و پودش متراکمتر و مناسب فصل زمستان است. برای بازدید از عبابافی و سایر صنایع دستی اهواز، می توانید با تورهای اهواز آژانس آسمان پرستاره پرشیا همراه باشید.
بابافی در خوزستان یکی از هنرهای سنتی است که قدمت آن به بیش از ۵۰۰ سال میرسد. درگذشته عبابافی بیشتر در شهرهایی مثل سوسنگرد، شوش، بهبهان و دزفول رایج بوده است اما امروز در شهر سوسنگرد و بهبهان انجام میشوند. رنگ عباهای بافته شده در این مناطق بیشتر سیاه، شیری، خاکستری و خرمایی هستند. همچنین ازنظر جنس بافت دو نوع هستند، یک نوع که توسط نخی نازک بافته میشود و در فصل تابستان کاربرد دارد و نوع دوم تاروپودش متراکمتر و مناسب فصل زمستان است.
میناکاری روی طلا از هنرهای خاص استان خوزستان و به ویژه اهواز است که توسط صابئین مندایی ( پیروان حضرت یحیی (ع ) ) در استان انجام می شود. تعدادی از هنرمندان این رشته در استان آوازه جهانی دارند و آثارشان منحصر به فرد است. آنان با ظرافت خاصی نقش های نخل و قایق روان بر روی رود کارون و کاروانهای شتر را بر روی مینای ریخته شده بر قطعات طلا در آورده و دستبند، حمایل، گردن بند و سینه ریز، گوشواره و انگشتر به یادگار می نگارند. این آثار علاوه بر جنبه اقتصادی، دارای ارزش هنری بسیار بالایی هستند.
کد اهواز: ۰۶۱
فاصله از تهران: ۸۳۴ کیلومتر
مدت سفر زمینی: حدود ۱۰ ساعت
مدت سفر هوایی: ۱ ساعت و ۱۱ دقیقه
مدت سفر با قطار: ۱۴ ساعت
مسیر سفر زمینی از تهران به اهواز از اتوبان قم آغاز میشود، و با گذشتن از اراک و بروجرد به خرمآباد میرسد. اتوبان نسبتا جدید خرمآباد به اندیمشک با وجود هزینهی عوارضی خیلی زیاد، با گذشتن از چند تونل طولانی شما را به اندیشمک میرساند. جادهی اندیمشک به اهواز، آخرین بخش سفر است.
بعضیها ترجیح میدهند بجای ساعتها رانندگی با هواپیما سفر کنند. اگر شما هم چنین نظری دارید، با استفاده از موتور جستجوی پرواز آسمان پرستاره پرشیا میتوانید بلیط هواپیما ارزان به مقصد اهواز را به سادگی انتخاب کرده از فروشندگان معتبر خریداری کنید.
آسمان پرستاره پرشیا به شما در انتخاب تور اهواز نیز کمک میکند. ما با همکاری آژانسهای معتبر مسافرتی فهرستی از تورها را در اختیارتان قرار میدهیم تا بتوانید با مقایسه آنها تور مورد نظر خود را پیدا کرده و آن را با پایینترین قیمت خریداری کنید. با استفاده از تورهای اهواز که توسط آژانس آسمان پرستاره پرشیا برگزار می گردد، با این شهر دیدنی و تاریخ و فرهنگ آن بیشتر آشنا خواهید شد.