آسمان پرستاره پرشیا

آسمان پرستاره پرشیا

شرکت خدمات مسافرتی و جهانگردی

روستاهای زیبای اطراف تهران


روستاهای زیبای اطراف تهران

تهران

آنچه در شناخت روستاهای زیبای اطراف تهران اهمیت دارد این است که تهران به عنوان پایتخت ایران، اگرچه این روزها میزبان آلودگی ها و شلوغی هاست اما در گذشته پر از کوچه باغ های چشم نواز و آب و هوای دلچسبی بوده است.
با این حال اگر خواستید دوباره آن حس و حال و هوا را تجربه کنید یا از شلوغی ها و آلودگی های تهران خسته شدید و خواستید سفر یک روزه ای با مسافتی کوتاه داشته باشید؛ پیشنهاد ما به شما سفر به روستاهای اطراف تهران است که در ادامه چند نمونه از آن ها را به شما معرفی میکنیم.

تهران

کردان

کردان یکی از خوش آب و هوا ترین روستاهای زیبای اطراف تهران است که در غرب کرج و در منطقه ی البرز قرار دارد. این روستا از کرج 25 کیلومتر و از تهران حدود 60 کیلومتر فاصله دارد که با رانندگی در آزادراه کرج و از ابتدای آزادراه کرج-قزوین حدود 20 کیلومتر تا کردان راه می باشد. در ادامه حدود 10 کیلومتر رانندگی در جاده ای سرسبز و کوهستانی در جاده ی کردان لازم است تا به روستای اصلی کردان برسیم.

کردان

مکان های دیدنی کردان

کردان علاوه بر اینکه جاذبه های طبیعی فوق العاده ای دارد و به سرسبز بودن و آب و هوای خوب داشتن معروف است؛ یکی از بهترین روستاهای اطراف تهران برای ییلاق کردن و آرامش گرفتن و هچنین دارای جاذبه های تاریخی و فرهنگی فراوانی نیز می باشد.

مکان های دیدنی کردان

برج مقبره کردان

برج مقبره کردان برجی در فاصله 800 متری روستای کردان است که پلانی خورشیدی و دایره ای دارد و روی سکویی بنا شده که قطر هشت متر دارد. قدمت این برج به عصر سلجوقی میرسد که تا به امروز بدون هیچ مرمتی سرپا مانده است. برای رسیدن از روستای کردان به این برج تقریبا یک کیلومتر پیاده روی لازم است و در اطراف ساوجبلاغ قرار دارد.

برج مقبره کردان

پل بانو صحرا

دو کیلومتری روستای کردان پلی قرار دارد که قدمت آن مربوط به دوران صفوی می باشد. اگر چه از این پل امروزه فقط دو پایه باقی مانده است ولی رودخانه ای به همین نام هنوز در روستای کردان وجود دارد که از ارتفاعات کهار سرچشمه میگیرد. مسیر این رودخانه از شمال شرقی به جنوب غربی است که از شهرستان ساوجبلاغ و نظر آباد میگذرد و در روستای نجم آباد وارد رودخانه ی شور می شود.

پل بانو صحرا

شهر ورزشی

شهر ورزشی کردان سرویس های جذابی مثل کوهنوردی و صخره نوردی و پاراگلاید و چتر بازی را در اختیار شما قرار میدهد. علاوه بر این ها استخر، زمین فوتبال، زمین والیبال و بسیاری موارد دیگر در دهکده ی ورزشی کردان برای تفریح بازدید کنندگان قرار گرفته است. همچنین دهکده ی ورزشی در شرایطی که بیشتر ویلاهای کردان خصوصی هستند و اجازه ی ورود مسافر و گردشگر را نمیدهند تبدیل به مکانی مناسب برای اسکان و کمپینگ مسافران نیز شده است.
مطلبی که باید مدنظر قرار دهید این است که اگر به قصد کوهنوردی و صخره نوردی و پاراگلاید میخواهید به سمت کردان بروید باید در روزهای آفتابی برنامه ی رفتن به کردان را بچینید چون در مواقع بارندگی اجازه ی انجام این فعالیت ها را نخواهید داشت.

شهر ورزشی

تفریحات کردان

جدا از تفریحات موجود در دهکده ی تفریحی ورزشی کردان، هنگام سفر به کردان کمپ کردن و پیاده روی را فراموش نکنید، مخصوصا اگر در فصل تابستان یا تعطیلات عید نوروز قصد رفتن به کردان را دارید کمپ کردن یکی از بهترین گزینه های سفر است. همچنین پیاده روی در مسیر رودخانه ی کردان یا کوچه باغ های آن میتواند حس فوق العاده ای به شما هدیه بدهد.

روستای سنگان

سنگان از دیگر روستاهای زیبای اطراف تهران، روستایی کوهستانی و زیبا در شمال غربی تهران و جنوب شرقی قله پهنه حصار و از توابع کن و در دهستان سولقان است که بیشتر با آبشارش معروف است و به زبان محلی سنگون تلفظ میشود. این روستا سمت چپ آزادراه تهران شمال، 7 کیلومتر بالاتر از سولقان، 20 کیلومتر قبل از تالون قرار دارد. ورودی روستا از طریق محله ی سنگان پائین می باشد که قدیمی ترین محله این روستا بین چهار محله ی (نحل پایین، محل وسط، محل باغ دره و محله بالا) است.
برای دسترسی به آبشار سنگان در اتوبان همت به طرف شرق پس از دهکده المپیک تقریبا سه کیلومتر مسیر را رانندگی میکنیم و از میدان دوم شهران به سمت کن میرویم. پس از آن در خیابان کوهسار به طرف امامزاده داوود و بعد 10 کیلومتر در سه راهی به طرف چپ که تابلوی جهت سنگان دیده میشود میرویم. سپس به روستای سنگان پایین خواهیم رسید.

روستای سنگان

دیدنی ها و تفریحات روستای سنگان

روستای سنگان روستایی قدیمی با جاذبه های تاریخی می باشد. بعضی سنگ قبر های یافت شده در این روستا نشان میدهد که قدمت این روستا به بیش از 2000 سال می رسد. از مناطق تاریخی این روستا می توان به آرامگاه امامزاده های سه گانه سنگان اشاره کرد.

دیدنی ها و تفریحات روستای سنگان

آبشار سنگان

آبشار سنگان در 5 کیلومتری شمال این روستا لقب بلندترین آبشار استان تهران را به نام خود کرده است که ارتفاع آن به 30 متر می رسد، این آبشار در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است. اگرچه بسیاری از سفر ها به این منطقه در فصل تابستان انجام میشود ولی در زمستان مخصوصا در ماه های بهمن یا اسفند که هوا سردتر است قطره های آبشار به قندیل های زیبایی تبدیل می شوند و شما با سفر در این ماه ها می توانید صحنه های بسیار ویژه و زیبایی را در این منطقه ببینید. همچنین در فصل پاییز رنگ های بسیار زیبایی مناظر اطراف این آبشار را تبدیل به تابلوی نقاشی بی بدیلی میکند. در فصل بهار، اطراف آبشار ریواس و گلپر و سماق و زرشک میروید. از پوشش درختان آن نیز می شود به آلبالو، زردآلو، توت، سیب، انجیر و گردو اشاره کرد.

آبشار سنگان

رودخانه سنگان

در روستای سنگان رودخانه ای هم نام با این روستا و آبشار معروف آن از مجاورت این روستا می گذرد. گذر این رودخانه از این روستا باعث سرسبزی آن شده است. باغ های میوه ی فراوان در این روستا باعث شده شغل بیشتر مردم این روستا باغداری باشد. بازدید از این رودخانه و آبشار آن میتواند در روحیه ی مسافران تاثیر به سزایی بگذارد.

رودخانه سنگان

کوهنوردی

برای دسترسی به آبشار سنگان نیاز به 1 تا 2 ساعت کوهنوردی است که این مسیر خودش به تنهایی دارای بسیاری جاذبه های طبیعی و تفریحی است. همچنین این مسیر برای کوهنوردانی که قصد رسیدن به پهنه حصار ( پهنه ساز) را دارند بسیار مسیر جذابی است.

کوهنوردی

روستای سنج

روستای سنج یکی از روستاهای زیبای اطراف تهران است که با آبشاری زیبا، در دهستان برغان در شهرستان ساوجبلاغ در کوه های البرز و غرب استان تهران، بین کرج و هشتگرد قرار دارد که برای رسیدن به آن در اتوبان کرج به سمت خروجی کردان میرویم و بعد از گذر از کردان وارد مسیر برغان میشویم.

روستای سنج

دیدنی های روستای سنج

بافت سنتی

خانه های کاه گلی و سنگی و بافت سنتی این روستا یکی از جاذبه های گردشگری آن است. مصالح به کار رفته برای ساخت این خانه ها نشان از تاریخ و قدمت این روستاست، حتی قدمت بعضی از خانه ها به دوره ی صفویه و قاجاریه می رسد. گفته میشود که این روستا در آن زمان ییلاق حاکمان صفوی بوده است.

بافت سنتی

رود سنج

منطقه ی برغان (از روستاهای زیبای اطراف تهران) پر از رود های زیبا با طبیعتی منحصر به فرد و آبشار هایی خیره کننده که از این رود ها سرچشمه میگیرند است. جاذبه هایی مثل رود سرهه، ولرده، سرچشمه رودخانه سرهه، دره گل چال و … میتوانند استحراتگاه و آرامشگاهی برای سفرهای طولانی یا یک روزه باشند. اگرچه دسترسی به بسیاری از این رود ها با محدودیت مواجه شده است اما هنوز امکان دسترسی به رود سنج که سرچشمه ی آبشار سنج نیز می باشد برای مسافران وجود دارد.

رود سنج

طبیعت روستای سنج

در اطراف رود هایی که از روستای سنج می گذرند پوشش گیاهی زیبایی تشکیل شده است که به جذابیت های این روستا افزوده است. علاوه بر این آب و هوای این روستا باعث شده که دامداری و باغداری در آن رونق بگیرد و درختان گردو در تابستان در این روستا خودنمایی کنند.
همچنین وجود چنار های چند صد ساله و به خصوص درخت چند هزار ساله ی مسجد برغان علاوه بر اینکه به جذابیت و بافت نیمه جنگلی این روستا کمک کرده است تاییدی بر قدمت طولانی این روستا نیز می باشد.

طبیعت روستای سنج

منطقه ی توکوه

توکوه منطقه ای بکر در 15 کیلومتری روستای سنج است که برای رسیدن به آن باید از انتهای روستا و در حاشیه ی رودخانه به سمت شمال حرکت کنیم. این منطقه در فصل بهار بیشتر خودنمایی میکند و به همین دلیل به منطقه ای ییلاقی تبدیل شده است.

روستای برغان

روستای برغان یکی دیگر از روستاهای زیبای اطراف تهران، در استان البرز بین کرج و هشتگرد و در شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد. بیشتر علت رونق آن علاوه بر زیبایی آن و قرار گرفتنش بین رود سنج و شاهرود، قرارگیری این روستا در مسیر کرج-کردان است. به این روستا به دلیل چنارهای هزارساله ای که دارد، لقب مهد چنارهای هزار ساله را داده اند. همچنین لقب سرزمین آلوچه را به خاطر درخت های آلوچه ی آن به این منطقه نسبت داده اند.
برای دسترسی به این روستا دو مسیر اصلی وجود دارد:
مسیر اول: تهران، کرج، رجائی شهر، آتشگاه و بعد دوراهی به سمت روستای برغان ( 10 کیلومتر تا برغان )
مسیر دوم: تهران، ساوجبلاغ، جاده کردان، روستای برغان

روستای برغان

دیدنی های روستای برغان

پل برغان

این پل که ساخت آن به دوران صفوی برمیگردد و در دوره های زندیه و قاجاریه و پهلوی مرمت شده است در بخش چندار روستای برغان بر روی رودخانه ی شاهرود واقع شده است.

پل برغان

آتشگاه کرج

روستای آتشگاه کرج، در 20 کیلومتری شمال غربی کرج و 10 کیلومتری شمال گوهردشت، یکی از زیباترین روستاهای این شهر است. این منطقه اگرچه در گذشته محل زندگی زرتشتیان بوده ولی به دلیل امکانات تفریحی و آّب و هوای خوب آن به پاتوق اهالی کرج و گردشگرانی که در فصل تابستان به روستای آتشگاه سفر میکنند تبدیل شده است.

آتشگاه کرج

میدان برغان

میدان اصلی روستای برغان محل تجمع اهالی روستاست که به مکانی برای برگزاری بیشتر مزاسم ها به خصوص مراسم مذهبی ای مثل تعزیه خوانی چهارصد ساله واقع شده است.

میدان برغان

قلعه ایلخانی برغان

قلعه ی ایلخانی قلعه ای واقع در تپه کش کلا که قدمت آن به دوران ایلخانی برمیگردد، یکی از زیباترین جاذبه های تاریخی این روستا که یکی از روستاهای زیبای اطراف تهران است به شمار می رود.

قلعه ایلخانی برغان

تپه کش کلا

تپه کش کلا تپه ای در شمال برغان با ارتفاع 120 متر است که بومی های منطقه آن را به معنای قلعه خشک میدانند، دلیل این امر نیز آن است که در گذشته قلعه ای باستانی روی آن قرار داشته است. تکه هایی از سفال مربوط به دوران ایلخانی تا دوره ی قاجاریه و درختان چند صد ساله ی این تپه نشان دهنده ی تاریخی بودن آن است.

تپه کش کلا

روستای سرهه

در جاده ی برغان هنگامی که از کردان میگذرید، به مسیری باریک میرسید که گذر دو ماشین هم زمان از کنار هم امکان ندارد. در راه رسیدن به روستای سرهه، یکی از روستاهای زیبای اطراف تهران، درخچه های سماقی مشاهده میکنید که میتوانید با اجازه ی باغ داران از این درختان استفاده کنید. در این مسیر گونه های خاصی از جانورانی مثل سبزقبا به چشم میخورند، همچنین به دلیل وجود گونه های مختلفی از زنبور در این منطقه باید مراقب نیش زنبور هم باشد.

روستای سرهه

باشگاه اسب سواری برغان

وقتی از جاده ی کرج کردان به سمت برغان می روید دو باشگاه سوارکاری می بینید که اگر علاقه مند باشید میتوانید از آن استفاده کنید

آدرس باشگاه سوارکاری گلاب: اتوبان کرج، نرسیده به کرج
تلفن: 09121035970

آدرس باشگاه سوارکاری مروارید کیش: کرج، کردان، چهار راه خرمی
تلفن: 02624333045

باشگاه اسب سواری برغان

روستای شهرستانک

شهرستانک روستایی از توابع آسارای کرج و یکی دیگر از روستاهای زیبای اطراف تهران و در استان البرز است. این روستا در گذشته مرکز بخش کن بوده و مرز دو استان تهران و البرز در جاده کرج-چالوس و شمال توچال است. این روستا به دلیل جاده ی کوهستانی اش، دره سرسبز و باغ های میوه و کوچه باغ های چشم نوازش سالیانه مسافران زیادی به خصوص دو گروه از گردشگران و طبیعت گردان را به خود جذب می کند، گروه اول شامل ساکنان تهران و کرج که برای سفری یک روزه در طبیعت به این روستای زیبا می روند و گروه دوم کوهنوردانی که از شمال غربی توچال به سمت این روستا پایین می آیند تا از طبیعت زیبای این روستا بهره مند شوند و از جاذبه های تاریخی آن دیدن کنند.
برای دسترسی به روستای شهرستانک دو مسیر اصلی وجود دارد:
جاده کرج-چالوس: بعد از طی کردن 44 کیلومتر در جاده چالوس و گذشتن از روستای آسارا و ماهان و درده و نرسیده به گچسر، در طرف راست جاده دوراهی شهرستانک را می بینید.
آزاد راه تهران-شمال: از ابتدای این آزادراه تا روستای شهرستانک تقریبا 50 کیلومتر راه است. بعد از 40 کیلومتر رانندگی در آزاد راه تهران-شمال وارد جاده ی چالوس شوید و بعد از خروجی سمت چپ جاده به سمت جاده ی شهرستانک بروید. 9 کیلومتر بعد به روستای زیبای شهرستانک میرسید، ماشین خود را قبل از روستا پارک کنید و از آنجا پیاده ادامه دهید.

روستای شهرستانک

دیدنی های روستای شهرستانک

طبیعت شهرستانک

پوشش گیاهی روستای شهرستانک شامل گیاهان دارویی و سبزیجات معطری مثل الک شورک و قارچ کوهی و ریواس و پونه می باشد. شما به هر گوشه ی این روستا که بروید عطر و بوی این گیاهان را می توانید حس کنید.
همچنین در این روستا گونه های جانوری مثل روباه و شغال و خرگوش و گرگ و قوچ و بزکوهی و کبک ممکن است ببینید.
آب و هوای شهرستانک، سرد و معتدل است تابستان های این روستا هوای دلپذیری دارد ولی زمستان های آن سرد و یخبندان است، به همین دلیل روستایی ییلاقی محسوب می شود.
اگر قصد سفر به روستای شهرستانک را دارید و می خواهید درختانی پر از شکوفه را تماشا کنید، پیشنهاد ما به شما سفر در فصل بهار است که اگرچه هوا هنوز کمی سرد است ولی می توانید با اجازه گرفتن از اهالی محل، از درختان آلبالو و توت این روستا میوه بچینید. تابستان های معتدل این روستا با درختان سرسبز و باغ های میوه اش نیز فصل خیلی خوبی برای سفر به این روستا می باشد. اما سفر به این روستا در پاییز که به پادشاه فصل ها معروف است، لطف بسیاری دارد. تماشای منظره ی درختان با برگ های زرد و نارنجی، خرید توت و آلبالوی خشک از محلی ها، در کنار آب و هوای معتدل این روستا در فصل پاییز می تواند یکی از بهترین خاطره های زندگی شما را بسازد.

طبیعت شهرستانک

رودخانه و آبشار شهرستانک

رودخانه ی شهرستانک از چشمه گل کیله سرچشمه می گیرد در مسیر 15 کیلومتری از روستای شهرستانک می گذرد و در کنار خود درختان سر به فلک کشیده و صدای آرامش بخش جریان آب را به جا میگذارد و در انتها به رودخانه ی کرج میریزد. قبل از چشمه گل کیله نیز آبشار کم ارتفاع و عریضی وجود دارد که چشم نوازی این روستا را تکمیل می کند.

رودخانه و آبشار شهرستانک

چشمه گل کیله

با پیاده روی ای حدودا 20 دقیقه ای از کاخ ناصری به طرف شمال روستا به سرچشمه ی رودخانه ی شهرستانک، چشمه گل کیله می رسید. اطراف این چشمه را پوشش گیاهی جذابی شامل درختان گردو، آلبالو و گیلاس و طبیعتی چشم نواز در بر گرفته است.

تپه شنستون

تپه شنستون یا شن ستان در جنوب گله کیله ( محل کاخ ناصری ) قرار دارد که جزء معدود قسمت هایی از روستای شهرستانک است که در آن هیچ درخت میوه ای دیده نمی شود بلکه سفال های قرمز رنگی به چشم می خورد که قدمت آنها را به چادرنشینان دوران تاریخی نسبت می دهند.
شاید دیدن قلوه سنگ های انباشته روی هم در این تپه موجب تعجب شما شود ولی بد نیست بدانید علت این انباشته شدن این است که از زمین های این تپه برای کشت دیم استفاده میشود و به همین دلیل محلی ها سنگ های پراکنده را جمع کرده در گوشه ای گذاشته اند تا بتوانند از زمین های تپه شنستون برای دیم بهره مند شوند.

تپه شنستون

درخت سرو اورس

اورس یا اُرس درخت سرو کهنسالی است که در میان محلی های روستای شهرستانک به نام هورست مشهور است، جاذبه ای افسانه ای با قدمت 2800 سال است. این درخت سرو با ارتفاعی 17 متری و عرض تقریبا 14 متری در بالای یک مسیر خاکی در جنوب شرقی شهرستان جای گرفته است که برای رسیدن به آن باید 20 دقیقه پیاده روی در طبیعت زیبای روستا را به جان بخرید و در انتها قدیمی ترین درخت ایران را ببینید که خاطرات و داستان های بسیاری را از زمان هخامنشیان تا به اکنون در سینه ی خود حفظ کرده است.

درخت سرو اورس

کاخ ناصری

کاخ ناصری یا کاخ شهرستانک در دوران قاجار برای اینکه تفرجگاه و محلی برای شکار ناصرالدین شاه باشد ساخته شده است، گفته می شود که معمار آن آقا محمد ابراهیم خان با لقب معمار باشی بوده است. آنگونه که اعتماد السلطنه در کتاب خاطرات خود نوشته است ناصر الدین شاه هر سال در شهرستانک مراسم آشپزان برگزار میکرده است. مسیر حرکت ناصرالدین شاه به روستای شهرستانک جاده ای کالسکه رو بوده اما بیشتر از 1500 نفر از چاکران ناصرالدین شاه مجبور بودند از مسیری خطرناک و با عبور از رودخانه به این روستا بروند و در مسیر رفت و برگشت او تعداد زیادی از خدمه سقوط می کردند و از بین می رفتند به همین دلیل ناصر الدین شاه دستور ساخت قصر سرخ دره در سرخ حصار را داد و مراسم آشپزان به آنجا منتقل شد.

کاخ ناصری

اگرچه از این کاخ تنها خرابه هایی باقی مانده است اما دیدن آن لطف بسیار دارد. اگر قصد دیدار از این کاخ را دارید روز جمعه به روستای شهرستانک سفر کنید که ورود به این کاخ برای عموم آزاد است. برای رسیدن به کاخ ناصری می توانید در مسیری 6.5 کیلومتری به سمت جنوب روستای شهرستانک و ارتفاعات شاه نشین در کنار رودخانه پیاده روی دلچسبی داشته باشید که حدود دو ساعت طول می کشد. اگر برای کوهنوردی به توچال رفتید و بعد از آن هوس رفتن به روستای شهرستانک به سرتان زد. کاخ ناصری اولین مکانی است که هنگام رسیدن به روستا به آن برخورد میکنید.

کاخ ناصری

کتیبه شهرستانک

در کنار کاخ ناصری قطعه سنگی با ارتفاع بیش از چهارمتر با کتیبه ای کنده کاری شده روی آن دیده می شود. آنگونه که مردم روستا می گویند در زمان استراحت ناصرالدین شاه در کاخ ناصری، سنگی از صخره ی مشرف بر کاخ کنده شده و بدون اینکه آسیب یا خسارتی بر جای بگذارد در کنار کاخ به زمین خورده است. شاه بعد از این اتفاق دستور می دهد که اتفاق افتاده را روی سنگ حک کنند با اینکه نوشته های روی این کتیبه دیگر خوانا نیست اما یکی از جاذبه های تاریخی این روستا می باشد.

کتیبه شهرستانک

قلعه دزدبند شهرستانک

قلعه ی دزدبند شهرستانک یا قلعه دختر، بر بلندترین قله ی کوه شهرستانک بنا شده است، اگرچه از این بنا امروزه پایه های سه اتاق و قسمتی از سقف یکی از اتاق های آن باقی مانده ولی هنوز از نظر تاریخی جاذبه محسوب می شود. با تحقیق روی باقی مانده های این بنا متوجه شده اند که این بنا یک قلعه نبوده است بلکه درون این بنا چراغ روغنی یا آتش افزایی بوده که نگهبانان با روشن کردن آن دیده بانی یا اطلاع رسانی میکردند.
همچنین با تحلیلی روی سفال های پیدا شده که گویا نامرغوب و غیر تجملی و برای استفاده های معمولی ساخته شده، در داخل و اطراف این مکان و نقشه و پلان آن متوجه شده اند که نوع معماری آن اسلامی و احتمالا مربوط به دوره ی ایلخانیان و یا تیموریان می باشد.

قلعه دزدبند شهرستانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات

  • انتشار در: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ ,
  • نویسنده: مریم خندق آبادی
  • زمان مطالعه: 12 دقیقه
  • لینک کوتاه مطلب : https://www.apstour.com/?p=112036

شبکه های اجتماعی ما

تماس با آژانس

02122887100

پشتیبانی 24 ساعته